baldur

Alla inlägg under maj 2011

Av Frida - 31 maj 2011 21:22

Är hemma sedan en stund från träningen som gick av stapeln ikväll. Jag rider så ofta jag har möjlighet för Åsa William då hon kommer ut till "mitt" sommarstall och håller ridlektion.


Min mamma hade lovat att ställa upp som fotograf och jag tycker att känslan var bättre än vad bilderna blev. Det är ju svårt med ögonblicksbilder, men även nyttigt att få analysera lite själv också på de bilder som kanske inte visar oss från vår bästa sida.


Idag övade vi på att hitta formen i tölt och trav. Vågar jag rida så släpper Baldur fint. Traven är det vi är bäst i, men tyvärr blev det inte så många "bra" bilder i just den gångarten.


Nåja, nog med analysering i text. Nedan blir det bildanalysering istället.


I början av travarbetet.



"Ner med hälarna, blicken framåt, STRÄCK på dig" tror jag att Åsa säger här.



Duktig häst!

 

Lite kortare tyglar och lite mer rakhet i ryggen behövs innan det är perfekt.

 


Faktiskt rätt fin töltbild med alla ben på rätt ställe och trevlig form.

 


Mikropaus. Glad över min fina häst. Baldur passar på att mikrosova...

 

Volt i tölt. Försöker hålla koll på yttersidan, han vill gärna fortsätta rakt fram.

 


Hittar vi formen känns det (och ser det) mycket trevligare ut.

 

Travar av efter ett lyckat pass.

Av Frida - 30 maj 2011 11:37


Baldur betar förmiddagsfika i hagen


Det blev en förmiddagstur innan jobbet idag. Jag tog vägen förbi Hagebyhöga, uppifrån höjden ser man ut över alla fält och Vättern. Mycket vackert. Baldur skötte sig utmärkt idag också (jag börjar nästan bli bortskämd över att ha en så trevlig häst...). Men det känns lovande inför lektionen imorgon.


Igår fick Baldur en vilodag medan jag var iväg till Bergs slussar och spelade minigolf. Där var det också väldigt vackert. Bara därför visar jag några bilder därifrån också.


     


Av Frida - 28 maj 2011 10:18

Eftersom jag ska iväg i eftermiddag så var jag tidigt i stallet imorse. Då det gick så bra när jag red igår så tog vi en mellandag idag. Det blev en morgonpromenad på grusvägarna.


Vi lyckades hamna mitt i en hundtävling också, så det var bilar och hundar lite överallt. Men inte bekom det Baldur, utan han ville helst gå fram till varenda människa och bli klappad...


Imorgon får Baldur en vilodag och så är det nya tag nästa vecka som gäller. Bland annat så är det dags för ett pass för min tränare. Det ser jag fram emot.


Baldur Baldur ser fortfarande lite morgontrött ut...

Av Frida - 26 maj 2011 19:52

Efter lite ärenden på stan när jag kom från jobbet var jag ute hos Baldur lite senare än vanligt idag. Det hängde regn i luften, så först hade jag tänkt rida barbacka i paddocken.


Men då det sprack upp och inte var fullt lika mörkt som när jag åkte till stallet så bestämde jag mig för att ta en ridtur ute i naturen istället. Jag brukar försöka rida ut en del eftersom Baldur får lite mer framåtbjudning då.


Sagt och gjort. Efter det obligatoriska skritten så red jag i ett friskt tempo i tölten och efter det trav och galopp. Och han kändes så fin till slut. Hög form och tuggade nöjt på bettet.


Imorgon ska jag i alla fall ta det där paddockpasset. Det blir säkert en bra start inför ledig helg.



I brist på nytagna bilder lägger jag in en från förra året då Baldur och jag hämtar ut vårt pris efter en lyckad hopptävling

Av Frida - 23 maj 2011 18:53

Jag vill dela med mig av ett filmklipp på mig och Baldur sedan kursen förra helgen. Själva övningen som vi håller på med handlar om att han ska svara bra för både framåtdrivande och förhållande hjälper. Som synes tycker Baldur att det är joooobbigt att backa och drar gärna benen efter sig, så Thilde får hjälpa till lite när backen ligger i ;)



 

Av Frida - 21 maj 2011 18:48

Jag har jobbat hela dagen idag så jag cyklade ut till stallet på eftermiddagen. Det var riktigt skönt väder idag, nu märks det mer och mer att det går mot sommar, inte minst på Baldurs sommarpäls som äntligen har krupit fram. I alla fall nästan överallt.


Jag red ut en sväng, men fokuserade ändå på det vi lärt oss på kursen. I början var Baldur lite trippig i steget, men när han slappnade av så kändes det mycket trevligare. Jag avslutade med en busgalopp och det tycker vi båda om.


Imorgon blir det en ridtur i ottan då jag behöver greja lite i hemmet innan jag ska jobba kväll på sjukhuset.


Den här bilden tog jag efter ridpasset, glad häst som vill ta en tur till!

  

Laxi och Baldur har nu (för det mesta) funnit varandra

Av Frida - 19 maj 2011 12:28

Det blev lite tjafs i flocken i stora sommarhagen. Så för en tid nu går Baldur och Laxi ihop nere vid stallet och stona i den stora hagen. Ingen idé att riskera något när det finns tre dräktiga ston i flocken.


Jag har varit iväg till Stockholm i två dagar, på konferens med jobbet. Så Baldur fick en välförtjänt vilopaus. Men idag var det dags för ett pass i paddocken igen. Den där bra känslan som infann sig på helgkursen var kvar och - om möjligt - kändes ännu bättre. Idag när jag fick försöka lite på egen hand så kom mjukheten och följsamheten som ett brev på posten. Han går i stadig form i alla gångarter och tar i med hela kroppen. Och framför allt känns han så himla glad och positiv. Det är SÅ roligt!


Det blev en liten glad bockning i galoppen, men inget svår att parera trots att jag satt barbacka. Det är ju trots allt lite roligt att han visar att han är så glad. När jag var färdig släppte jag honom lös i paddocken och även då busade han lite.


Min söta, söta häst!

Av Frida - 16 maj 2011 11:08

I helgen passade jag på att ta lite omgivningsbilder på vackra Ekhaga. Det är få ställen som jag trivs så bra på som där.



Välkommen till Ekhaga!

  

Mysiga hotellrum

  
Hélènes fina hästbutik



Baldur uppställd i omgivningarna

  

Glada kursdeltagare och instruktör inväntar kvällsmaten


Ovalbanan

  

Ridbanan, fina Laxi och Gunilla

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards