baldur

Alla inlägg under november 2012

Av Frida - 28 november 2012 20:47

Nu när snön har kommit är det om möjligt ÄNNU bättre med ridhus. Idag var det nämligen dags för en efterlängtad hoppträning och det gick ju att genomföra trots nederbörden. Baldur skötte sig exemplariskt! Han var kanske inte så svängbar alla gånger, men VAD HAN HOPPAR! Han hoppar mig ur sadeln nu för tiden.


Det gick så bra att vi till och med slog vårat höjdrekord och hoppade hela 90 cm. Inte för att det kanske spelar så stor roll HUR höga språng det blir. Men när sprången känns så fina och han har höjden i sig och vi svävar högt över hindrena är den känslan svårslagen. Och just att Baldur och jag klarar det här tillsammans, trots att vi inte är några stjärnor, gör mig så lycklig!


Nu blir det lugnt imorgon och (om det inte är för mycket blötsnö) uteritt på fredag. Hur helgen ser ut har jag inte bestämt riktigt än.


Jag diskuterade även lite efteråt med hopptränaren, som ju även är equiterapeut, eftersom jag har planerat en vila för Baldur runt nyår och hon tyckte att 3 veckor skulle bli lagom. Det blir ju faktiskt himla bra då jag hinner rida igång honom i 2-3 veckor innan ridskoleterminen startar igen.




Av Frida - 25 november 2012 16:58

Efter en lång dag i stallet, från 06.00-14.00 (då jag hade morgonfodring innan tävlingen) kan jag titta tillbaka med glädje, vilken kul tävlingsform! Eftersom jag (!) tycker det är intressant så kommer jag beskriva varje moment och tid jag fick.


Sakförflyttning - Tre föremål på ridhussargen där man ska förflytta en sak i taget från ena kortsidan till andra och rida slalom på ditvägen (med föremålet i handen) och köra full gas tillbaka. Detta momet gick bra och efter andra varvet var Baldur med på noterna. 1,22 minuter tog det och på just det här momentet var vi snabbast.


Bro - Gå över en liten "bro" som bestod av lastpallar. Baldur tyckte inte att det var några konstigheter och knatade över på 9,71 sekunder.


Snören - Uppspänt mellan två hinderstöd satt ett snöre där det hängde ner plastband som en ridå. Tanken var att man skulle rida under detta. Höjden var hästens mankhöjd + 50 cm. Baldur tvekade lite först - innan han förstod vad han skulle göra. Det tog 4,94 sekunder.


Presenning - Mitt underbara hjärta gör ju det jag ber honom, så också vid detta moment. Men han lyfte benen HÖGT över den blå mattan och passade på att studsa lite också. Tiden blev 04,31 sekunder.


Slalom - som det tidigare momentet - men bara ren slalomridning. Vi satsade fullt ös och red på 17,50 sekunder.


Hinder - Ett 30 cm högt ljusblått kryss. Baldur hoppade högt över!


Stillastående - En ring var uppritad i sanden och i det här momentet skulle man stå blickstilla. Maxtiden var 4 minuter. Baldur är ju bra på det här, han kopplade av och stod och småsov i 2,45 minuter innan han flyttade lite på ena benet.


Långsam galopp - Ett varv i ridhuset i sin långsammaste galopp utan att bryta av eller stanna. Mitt största orosmoment innan var ju (såklart) att fatta fel galopp. Men fattningen blev perfekt. Tyvärr blev det lite mot det passaktiga hållet och vi fick 10 straffpoäng, tiden 22,98 sekunder.


Snabb skritt - Inte Baldurs favorit, men här höll vi skritt hela vägen på 1,01 minut.



RESULTAT:


EN FJÄRDEPLATS

Av Frida - 24 november 2012 16:06


Man bara ser ju att han har ett hjärta av guld

Av Frida - 23 november 2012 20:39

På söndag är det dags för tävling igen. Det är en utmaning som vi kallar TREC/TRAIL och går ut på olika övningar som går ut på samarbete och förtroende. Bland annat ska vi gå över en bro, pressenning, under ett hinder, rida slalom och "stå stilla" så länge som möjligt.


Baldur vilar sig i form, idag har jag putsat hovskägget och imorgon blir det utrustning (och hela Baldur såklart) och eventuellt en liten promnad.


Min allra sötaste

Av Frida - 20 november 2012 15:59

Nyttig övning igår på träningen, vi red i en halvmåne och växlade mellan tölt, trav och galopp i själva bågen med tölt, trav och galopp på långsidan. Jag kom åt Baldur riktigt bra och som han travade mot slutet!


Idag blev det skritt tillsammans med K och Svartur, han var pigg, men tyvärr satt inte känslan från gårdagen kvar riktigt. Nåväl, nya tag imorgon då det är hoppträning.



Mina fina priser från hopptävlingen

Av Frida - 14 november 2012 19:10

Det är att en mörk eftermiddag i november kunna gå ner till ett upplyst ridhus och rida (till tonerna av musik) ett dressyrpass med hoppinslag.



Jag bygger små hinder och Baldur väntar tålmodigt

Av Frida - 13 november 2012 15:37

Vi övade på volter igår på träningen. Enkelt kan tyckas, men för oss var det riktigt nyttigt. Det handlade om start och stopp på böjt spår i skritt, trav och galopp. Jag trodde innan att vi möjligtvis skulle klara ett varv i trav, men att det också skulle vara allt. Jag har ju svårt att rida och svänga samtidigt...


Men döm om min förvåning när vi gjorde flera (ganska små) volter i trav OCH galopp relativt smärtfritt. I galoppen gick det bäst i höger varv där vi till och med kunde vända runt på små volter, medan det i vänster varv blev större volter (läs halva ridbanan) men vi kom i alla fall runt, bibehöll galoppen och fattade rätt så gott som alla gånger. Jag var riktigt nöjd med Baldur som var riktigt lösgjord och trevlig på slutet.


Som belöning blev det en mystur idag, barbacka i skritt i en timma. Imorgon har jag planerat för bomövningar.



Baldur november 2011

Av Frida - 11 november 2012 15:24


Film från grundomgången. Det är ingen stilrunda, men vi kämpar på och (vilket ju är huvudsaken) klarar oss felfria!
  

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards