baldur

Alla inlägg under maj 2012

Av Frida - 30 maj 2012 20:34

Idag var det inbokat hopplektion igen och det var uppbyggt en kombination och en studts. Baldur blev glad när han såg hinder och kändes lite extra taggad när jag red in på ridbanan. Efter en stunds uppvärmning så var det dags att sätta igång och hoppa. Första hindret var ett räcke och vi skulle ta det sista hindret i kombinationen, alltså blev det en liten sned anridning. Vi kom lite snett och jag tror vi kom i trav. Själva språnget gick bra, men i landningen snubblar Baldur till, jag sitter ju framåtlutad efter hoppet, och han har ingen chans att parera eller orka upp, så vi gör en kullerbytta i sanden. Eftersom Baldur näst intill redan var i backen blev ju inte min avramling så hög. Så jag slog mig inte alls.


Men min stackars häst fick skrapsår på huvudet och bet sig i läppen, men verkade i övrigt ok, om än lite snopen. Efter att vi hade gått lite med honom och sett så han verkat ok så tyckte ändå tränaren (tillika equiterapeuten) att jag skulle fortsätta hoppa så ingen av oss skulle bli osäker.


De första sprången efteråt var Baldur väldigt osäker, och jag klandrar honom inte, det måste varit ett otäckt fall för honom. Men efter en stund och några hopp senare så hoppade han med lite mindre tvekan och avslutade med några fina språng. Idag av förklarliga skäl blev det inte så mycket höjd, utan mest fokus på att han skulle tycka att det var roligt.


Jag fick bra tips om hur jag ska hjälpa honom över hindrena för att förhindra att han blir lång och framtung efter hindren, men även att jag måste hålla i honom och ihop honom för att få bättre anridning, språng och hitta balansen.


Trots vår omkullridning känns det ändå som om det var en givande träning och jag hoppas, hoppas, hoppas att jag nu inte har förstört Baldurs hoppglädje. Jag vill inte hoppa något på egen hand nu utan tar hjälp av tränaren så att jag gör rätt tills Baldur har fått tillbaka sitt självförtroende igen.



Vi siktar mot stjärnorna

Av Frida - 28 maj 2012 20:25

Idag var jag själv på träningen och M frågade vad jag ville öva på. Min spontana tanke var galoppfattningar - och så fick det bli. Baldur börjar nog bli trött på att jag rider barbacka nu så han var ganska lätt i bakdelen och bockade både en och tre gånger... Han blev även rädd när en åkgräsklippare drog igång och for iväg utan förvarning. Drt var nog mer tur än skicklighet att jag satt kvar. Hoppas det bara är lite trots så att han inte har fått ont i ryggen av mitt skumpande. Men det kanske bara är gladbockar!


I vilket fall som helst så är vårt nya problem att han fattar fel galopp i vilket varv jag än rider. Höger varv gick skapligt, det blev rätt galopp - men inte så mycket form. Så i vänster galopp blev det fel och fel och fel hur jag än gjorde, kändes det som. Ända tills jag fick rida på en volt och fick tipset att fatta galopp när innerbogen var "framme" och han tar längre steg med inner fram. Och när jag även la till sitsen och kontakten med tyglarna så både höll han formen innan fattningen - fattade galopp - och saktade av med bibehållen form. Man får vara glad åt de små framstegen helt klart!



Fina färger ute just nu - sommarfärger

Av Frida - 26 maj 2012 18:45

Jag har prioriterat solen och jobb denna vecka (igår jobbade jag 06.45-21.30) så datorn har kommit i andra hand. Men Baldurs veckoplanering som jag gjorde för den här veckan har jag lyckats hålla. Imorse red jag 1½ timma tillsammans med två andra tjejer från stallet och mot slutet hade jag en trevlig häst. Han gick emot lite till en början, men jag tror han blev lite konfunderad över mitt annorlunda ridsätt i onsdags på hopplektionen. (Som jag fortfarande svävar på små moln över, OJ vad det var kul!).

I alla fall så fick Baldur byta hage idag. Över sommaren ska han gå i valackhagen lite närmare stallet. Jag ska försöka hålla honom i bra hull nu, så att han inte blir sådär sommartjock så det sliter på både kropp och leder. Och dessutom behöver han ju hålla formen eftersom min sadel anländer snart.

Ihopsläppet gick bra och han fick igång hela flocken att springa lite. Två av hästarna, Kjarni och Ljómi, (som är där tillfälligt) har han träffat förut.


   Baldur, Undri och Ljómi


Vinur och Kjarni ville också komma och hälsa


Baldur och Undri (som tyckte det var urkul med en ny kompis)

I skogsdungen passade Baldur på att "hoppa" lite

Ut på fältet igen med sin nyfunna vän

Fin häst!

Av Frida - 24 maj 2012 10:04

Igår var det den efterlängtade hoppträningen. Det var ju rekordvärme på 26 grader, så det blev varmt och lite dammigt. Men OJ vad kul vi hade. I min grupp var det tre stycken till, ganska lagom eftersom hästarna fick lite paus mellan. Vi hoppade ett räcke, en oxer och en tre-studts.


Det var rätt lagom eftersom ingen av oss egentligen har hoppat "på riktigt" förut och så tränaren fick se vad vi och hästarna kunde. Baldur tyckte det var lattjo lajban och ville helst hoppa hela tiden. Han hoppade till och med ett hinder som han inte skulle...


Det var en jätterolig träning och höjden slutade väl runt 70 cm. Jag är jättenöjd och fick med mig precis samma saker som jag behöver öva på i dressyren. Alltså att fatta rätt galopp, få ihop honom och få honom med mig i svängarna. Förhoppningsvis blir det en ny hoppträning redan nästa vecka!


Idag gick Baldur och jag på en liten promenad på tjugo minuter. Alldeles lagom för mina (och kanske Baldurs?) darriga ben.


Såhär såg det ut, fast med mig på ryggen såklart. 

Av Frida - 22 maj 2012 16:11

Eftersom det var Baldurs vilodag så passade jag på att smörja min utrustning inför morgondagens hopplektion. Jag har fortfarande inte fått min sadel som jag beställt. Jag hoppas att den kommer  snart, för nu börjar det kännas som jag har ridit barbacka i ett halvår...


Men det löser sig nog imorgon med att jag kan låna en annan sadel tillfälligt. Det är ju rätt tråkigt att behöva låna någon annans hela tiden. Men det är ju bara för en kort period, en annan tjej som beställde sin sadeln en vecka innan mig får sin levererad snart. Så min är nog också på gång.



Baldur och Mósa pussas i sommarsolen.

Av Frida - 20 maj 2012 10:48

MÅNDAG - Dressyrträning

TISDAG - Vila

ONSDAG - Hoppträning

TORSDAG - Skritt

FREDAG - Vila

LÖRDAG - Uteritt

SÖNDAG - Uteritt



Vi tillsammans

Av Frida - 18 maj 2012 18:27

Efter en mycket trevlig uteritt där vi bara svävade fram så gick Baldur och jag förbi fölet. Han gnäggar och pratar och VILL till henne. Han visar ju nästan aldrig såna känslor (eller gnäggar heller för den delen) så han är jättesöt som han håller på. Men mamma Freyja skyddar sin lilla tjej så Baldur får titta på avstånd. Typ från andra sida staketet.



Full fokus på fölet


Såhär stå han och bara längtar


Visar upp sig, tyvärr hjälpte det inte...


Men vad gör man inte för en sötnos?

Av Frida - 17 maj 2012 15:13

Efter långritten idag blev det en halvtimmas skritt idag. Han kändes inte riktigt på hugget - och inte jag heller för den delen. Imorgon ska jag rida ut en sväng igen efter jobbet, han brukar ju bli bättre ju längre man rider. Så det blir säkert bättre imorgon.


Det hade kommit ett föl imorse, ett jättegulligt fuxsto med vita hår i pannan, precis som ägaren hade önskat. Så jag hjälpte till där halva förmiddagen både innan och efter ridturen. Jättegulligt med så pass nyfött. Baldur gick förbi och blev alldeles till sig. Började gnägga och bara ville fram och hälsa. Han älskar föl! Men han fick gå tillbaka till sin hage istället, han blev nog allt lite besviken.



NN från Kullersbro. E: Mimir från Kullersbro



Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards