baldur

Alla inlägg under januari 2013

Av Frida - 28 januari 2013 21:10

Jag är så glad över min fantastiska häst. VARJE DAG. Han förgyller min tillvaro och jag är sällan så glad som efter ett riktigt lyckat ridpass. Som idag till exempel. Måndagsträning med M stod på schemat och vi tränade trav över bommar.


Det var en serie upphöjda bommar med kort avstånd och efter det en serie med långt avstånd och han satte nästan alla perfekt. Det lättaste varvet var det när vi längde på steget för att sedan korta upp. Han är ju lättare att reglera "bakåt". Och traven mot slutet där han hänger på steget är ju så himla rolig. Det är en känsla som måste upplevas för att riktigt förstå.


Vi lyckades också få rätt galopp ALLA försök och kunde galoppera på en liten volt i båda varven runt M och i en ganska skaplig form i alla fall i vänster. De här måndagsträningarna har gjort underverk med både honom och mig, kan jag ju lugnt konstatera. Åh, han är så fin just nu att det nästan är löjligt...




Av Frida - 27 januari 2013 10:35

I början av veckan hade jag planerat vila för Baldur idag. Men han stod i tisdags, så idag red jag ut tillsammans med L och Tindur och vi frös inte en enda gång! Baldur var lite "stretig" till en början, men kändes rätt så fin på slutet, trots att vi inte red så länge.


Imorgon laddar vi för fortsättning av förra veckans träning (där vi vända hästarna med yttersidan rak, typ bakdelsvändning), och så skulle det visst ingå lite bomarbete också, spännande!



Redo för ridtur!

Av Frida - 25 januari 2013 14:47

Jag har hållt min planering för veckan så gott jag har kunnat med tanke på det kyliga vädret. I onsdags blev det markarbete istället för bommar, jag tror vi tar hoppningen om det blir lite varmare istället.


Idag på min lediga dag passade jag på att rida ut de tio minusgraderna till trots. Men det var faktiskt riktigt härligt frostigt och en vacker solig dag. Jag höll väl inte ut lika länge som jag tänkt, men det blev tillräckligt för lite tölt och galopp i alla fall. Baldur gjorde sitt bästa med frost i skägget.


Av Frida - 21 januari 2013 15:14

Igår var equiterapeuten och laserbehandlade Baldurs muskelknuta vid manken igen. Det fanns fortfarande kvar spänningar från förra gången, men det blev stor skillnad efter behandlingen. När hon var färdig kände jag inte längre någon knöl. I övrigt var han fin, tyckte hon. Nu när hon har rättat till de "stora" problemen, så är det mest finlir kvar, som det här med manken. Känns skönt att veta. Nästa behandling blir framåt mars.


Nu ska jag snart bege mig mot stallet för terminens första dressyrträning. Baldur har ju gått som en klocka sista veckan så det ska bli spännande att se hur det går idag. Jag klär mig i min sköna overall och tar med mig tåvärmare för säkerhetsskull -  allt för att inte frysa.


I övrigt är planeringen som följer:


Vecka 4

MÅNDAG - Dressyrträning

TISDAG - Hovslagare + skritt

ONSDAG - Bomövningar och några hinder

TORSDAG - Vila

FREDAG - Uteritt

LÖRDAG - Uteritt

SÖNDAG - Vila


Av Frida - 19 januari 2013 15:23

Vi hade planerat en uteritt idag, jag och två kompisar. Vi genomförde den också, om än en kortvariant, i skritt. Mina tår blev till isbitar ganska snabbt, så hälften av tiden gick jag. Baldur agerade stoppkloss åt damerna Bergthóra och Litla-Hind vilket han var nöjd över minsann.


Av Frida - 16 januari 2013 20:19

Häromdagen fick jag hjälp med mockningen och idag fick jag hjälp med att hålla Baldur innan ridningen. Hur smidigt är det inte med en liten svart katt som vill vara med överallt? :)


 

Av Frida - 15 januari 2013 15:41

Nu har vi äntligen varit igång i två dagar! Jag börjar undra om inte Baldur har saknat ridningen lite också för han är så otroligt JÄTTEFIN att rida. Igår skrittade jag i stort sett hela passet och han var pigg som bara den. Det där passet vi avslutade med innan vilan satt nog fortfarande i, för när vi väl började trava, så liksom bara flöt vi fram.


Idag blev det ett lite hårdare pass, som då också innehöll galopp. I den första galoppfattningen lägger Baldur lyckligt iväg i några steg innan han börjar bocka. Detta upprepar sig i ungefär varannan galoppfattning och det verkade som om ridhushörnen var en triggande faktor.


Det går inte att göra annat än att skratta åt honom när han är på det här bushumöret och jag tror vi blir lika upplivade båda två. Så i några varv körde vi någon sorts halv-ponnygalopp, bara för att det var kul. Imorgon ska jag försöka vara lite mer seriös och försöka öva på tölten.


I helgen blir det förhoppningsvis ett återbesök av equiterapeuten (om det inte är för kallt, alla maskiner måste fungera) ska bli intressant vad hon säger om Baldurs muskelknuta vid manken.



BockBaldur vid ett tidigare tillfälle

Av Frida - 11 januari 2013 15:09

Hittade en fotovinkel idag som jag inte har hittat förut, han är ju liksom söt från alla håll och kanter.


Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards