baldur

Alla inlägg under maj 2016

Av Frida - 23 maj 2016 14:05

Ledig dag = mocka hagen ren, borsta hästarna i 1,5 timma tills de blänker, gå en promenad med dem i solen. Lycka!



De finaste jag har

Av Frida - 12 maj 2016 12:39

Gullver har ju verkligen gått bra den senaste tiden. Eller, jag har känt stor skillnad. Tyvärr SYNS inte det på bild, konstaterade jag igår. Även om gårdagens ridpass inte hörde till de bästa. Men han är en lång häst, och jag är rätt liten. Vi får fortsätta skynda långsamt och stärka i hans takt. Jag har inte bråttom, men det hade varit roligt om den här maffigheten jag känner emellanåt, hade hamnat på bild... :)


 

Fel moment i tölten, men här ser man ändå att han börjar sätta under sig.

 

Även i galoppen är han något kortare.

 

Och börjar komma upp med fronten och nacken.

 

Fel fokus i bilden, men han börjar även kunna runda sig och trampa igenom kroppen.

 

Trav på böjt spår är vår svaghet, men han har generellt bättre balans.

 

... Och bättre hållning



Av Frida - 8 maj 2016 12:28

Jag har haft två mycket härliga förmiddagar i stallet den här helgen. I lördags var Gullver först på tur och jag red längs ån. Han tycker att det är rätt läskigt vid vattnet, men det gick betydligt bättre än gången innan, då vi var mer ute på fälten än på vägen... Han var taggad, men lyssnade bra ändå. Jag börjar kunna påverka honom även när jag rider ut, vilket känns roligt. Innan har han mest legat på.


Baldur fick också gå längs med ån. Han fick gå ett alert pass med många övergångar. Har märkt att han mår bra i kroppen av det. Och när han får jobba ordentligt blir han inte heller så stel. Jag måste våga ställa krav även på honom, han går ju faktiskt bättre då.


Idag gick Gullver ett pass på banan. Han var nervös över något redan i stallet, och när jag väl red hade han energi för två... Dessutom var ena kortsidan MYCKET läskig, vilket den vanligtvis inte brukar vara. Det tog ett tag innan han kunde koncentrera sig, men jag fick ändå en trevlig känsla. Och det här med att rida på volt, det KAN vi nu. Tack vare att M lärde oss att vara inåtställda, så kan jag bara placera honom där jag vill och vi får äntligen runda volter. Att det ska vara så svårt att rida...


Baldur skrittade längs med ån i en timma tillsammans med Ófeigur, Isa och Bergthóra.



De bästa som finns...

Av Frida - 2 maj 2016 11:18

... och uteritt stod på schemat för Gullver. Igår tränade jag på banan och det kändes inte alls bra. Så idag hade jag bestämt mig för att rida ut och fräsa lite. Dessutom RED jag, inte bara åkte häst (som jag gärna gör annars). Och vilken skillnad det blev! Otroligt, faktiskt!


Vi hade taktrena gångarter, tryck och energi, utan att det blev för mycket. Han höll sig till det tempot jag la upp. Riktigt roligt och nu har jag fått tillbaka självförtroendet efter vårt lite sämre ridpass under gårdagen. Nu får han vila i två dagar, så tar vi nya tag sen.


 

Gulliga Gullver

Av Frida - 1 maj 2016 10:15

Nu är jag förvisso partisk. Men jag tycker han är fin i kroppen, välmusklad för att vara 19 år.

Hålller ni med?


      

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards