baldur

Alla inlägg under oktober 2012

Av Frida - 28 oktober 2012 17:53

Vi var fem tappra som gav oss iväg på förmiddagen idag med sikte mot Lebergsskogen. Det var solsken och ett par minusgrader, men bra underlag. Det blev en mysig ritt på ett par timmar, och mysigt med skog såklart. På den rundan man rider finns det även ett stort sandtag där det går att klättra med hästarna. Nu blev det inte så mycket sådant idag, men nästa gång vi rider dit så blir det nog lite backträning.


Baldur tyckte nog det var spännande, för han kändes pigg och glad hela tiden. Han har ju annars en förmåga att gå i sitt eget tempo utan att bry sig så mycket var de andra hästarna är. Men idag följde han glatt med ända hem igen. Han blev inte speciellt trött eftersom vi skrittade större delen av tiden, men fick ändå inviga sitt nya täcke.


Av Frida - 27 oktober 2012 16:36

Både igår och idag fick Baldur vila. Igår red jag ut Freyja en stund, vi kom underfund med varandra på riktigt kändes det som och det var en riktigt rolig ridtur. Jag hoppas det går lika bra imorgon. Planen är att jag ska rida henne innan långritten med Baldur. Vi får väl se om jag kan gå på måndag...



Söt bild från stolösdriften, en mor och hennes två döttrar.
Flóa, Freyja och Milla-Móra.

Av Frida - 25 oktober 2012 10:26

Igår hoppade jag och två stallkompisar lite på banan. Baldur skötte sig jättebra. Idag red jag ut en sväng innan jobbet och provade det nya bettet som jag införskaffade igår (det är farligt att lämna in bilen på service i Tornby eftersom det är i närheten av Hööks...) och han verkade trivas med det. Imorgon får han vila medan jag tar mig an Freyja och i helgen blir det ridning båda dagarna varav ett nytt försök till långritt på söndag.


   

Anatomiskt bett från Hööks

Av Frida - 23 oktober 2012 18:55

Vi fortsatte med bakdelsvändningar även denna lektion, men med lite annorlunda upplägg den här gången. Det är svårt för mig att koordinera, men det blir lättare om jag inte tänker så mycket, utan bara gör. Vi fick till några riktigt bra i skritt, det var lite svårare i tölt. Och i galoppen var jag bara lycklig över att vi fick rätt galopp så gott som alla gånger.


Idag blev det mestadels skritt tillsammans med L och Tindur, långs med ån. Vi har bestämt att vi ska hoppa lite imorgon, så då passade det bra med en mellandag. Jag tror att han hade lite träningsvärk min lilla häst, trots det höll han på att trava av mig en gång för att han verkligen vilade på stegen i traven, häftigt!



Lerinpackad häst, ren v/s lerig sida

Av Frida - 20 oktober 2012 10:36

Nä, nu börjar jag lessna på allt regnande faktiskt. Leriga hagar och lerig häst... Jag och A hade planerat en långtur på morgonen, men även idag satte regnet stopp. Vi gav oss iväg på en kortare runda med ganska mycket galopp och det gick väl efter förutsättningarna rätt bra, men jag tror faktiskt att det hade gått bättre utan regn.


Imorgon ska en barndomskompis följa med och hon ska rida Baldur, så tar jag Freyja, det blir nog trevligt.


Av Frida - 18 oktober 2012 14:22

Igår var det dags för hoppträning igen. Vi övade raka linjer på en tvåkombination, en parallelloxer och en "mur". Förra gången jag övade på "muren" var Baldur lite tveksam, men igår när jag styrde mot i skritt (för att han skulle få titta på den) så tänkte han ta ett kliv över direkt. Vad han är fantastisk. Istället för att stanna och titta så försökte han göra som han trodde jag ville - gå över den för att jag styrde mot.


Själva hoppningen gick strålande, förr har han haft en tendens att försöka smita förbi om jag inte passar honom, men nu för tiden är det inget sånt. Han bjuder och hoppar med glädje och kommer högt över. Mot slutet höjde vi upp lite och vilka fina språng han tar. Det blev ett missförstånd mellan oss en gång när jag inte var tydlig nog mot ett hinder och Baldur kom för nära och rev hela hindret. Istället för att bli lite osäker vid nästa försök bara tog han i ännu mer och hoppade ännu högre. Märks det att jag är stolt över min fina häst?


Av Frida - 16 oktober 2012 10:28

Det blev ingen långritt i söndags eftersom väderprognoserna såg så dystra ut. Istället red jag barbacka och i repgrimma på en mycket duktig häst som lyssnade jättebra! Igår på träningen så red vi enligt Kyra (Kyrklunds) ABC, alltså att hästen ska lyssna på så små framåtdrivande, förhållande och sidförande hjälper  som möjligt, fast ändå svara alert på det man ber.


Baldur började strålande i alla gångarter och fortsatte liksom på samma sätt hela träningen faktiskt. Huvudövningen var bakdelsvändning runt koner och kunde jag bara koordinera så gick det riktigt bra. Det blir ju alltid lite jobbigt mot slutet och han blev rätt tung, men jag är ändå nöjd då jag kände att vi fick till övningarna på rätt sätt. Imorgon är det dags för hoppträning igen.



Från dagens lilla promenad

Av Frida - 11 oktober 2012 17:15

Efter att ha jobbat sju dagar i sträck, känns det rätt skönt att se fram emot tre lediga dagar. Igår hoppade jag och A våra hopp-islandshästar, båda två tog fina och höga språng. Förhoppningsvis blir det en "riktig" hoppträning nästa onsdag.


Idag var det borst och pussar som gällde, och jag tror även att det blir så imorgon (jag rider Freyja istället). Lördag har jag nämligen förutom morgonfodring även bokat en uteritt med en stallkompis och på söndag (om vädret tillåter) ger vi oss iväg på långritt till Ledbergsskogen. Blir nog en riktigt trevlig häst-helg med andra ord.


   
Lerinpackning på hög nivå, men lika glad för det.
Visst är han supersöt?

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards