baldur

Alla inlägg under september 2012

Av Frida - 30 september 2012 17:55

V5 - lätt fyrgång


Jag lärde mig av mina misstag dagen innan och började med att värma upp ordentligt, och om man jämför så kändes han riktigt fin på värmningen. När vi väl red vårt program så vågade jag inte riktigt rida ordentligt vilket resulterade i en ganska lång och framtung häst, men överlag är jag nöjd med alla gångarter. Skritt och trav fick vi bäst poäng i och den där eländiga galoppen var det som var mindre bra. Jag fattade rätt galopp först, men blev osäker - bröt av - och fattade om; fel galopp. Men hur som helst är jag nöjd med min  poäng.


Tölt: 4.5 - bra takt, på framdelen, något lång

Trav: 5.0 - fin form, något på framdelen, bra sväv

Skritt: 5.0 - vilar, trampar i

Galopp: 3.5 - fel fattning, tappar, på framdelen (-1.0)


Totalpoäng: 4.5


Jag kom i alla fall inte sist och vi höjde vårt personbästa så det var en rolig dag. Jag är glad över att han ställer upp så snällt på alla mina galenskaper. Hade Baldur fått bestämma hade han nog mest gått i hagen och ätit gräs liksom.





Fantastiska tävlingsnerver på Baldur


Öltölt


Öltölten lockade 5 stycken deltagare och det gick ut på att tölta ett varv så fort som möjligt, så snyggt som möjligt OCH att hålla i ett ölglas (som dock var fyllt med vatten) och i slutet av varvet ha så mycket som möjligt kvar i glaset. Baldur är ju rätt bra på att tölta på långa tyglar så vi fick en ganska bra tid 33 sekunder, hade näst bäst resultat kvar i glaset (270 ml av 300 ml), men det var kanske ingen stilrunda. Så vi kom på en fjärdeplats av fem starter. Det var roligt och jag fick ett par lyxstrumpor i pris. Och så fick vi rida ärevarv :)



På väg till start i öltölt


Kämpar



Prisutdelning - glad häst

Av Frida - 30 september 2012 10:28

Nu ska jag försöka sammanfatta helgens roligheter, jag tror jag delar upp inläggen, så det blir ett för varje tävling. I fredags var det alltså Firmakeppni sammanslaget med ridhusinvigning. Det var pampigt och nästan upp emot 60 personer, mingel, blommor och presentutdelning.


Jag var i stallet i god tid, borstade Baldur tills han glödde och sen började vi klä ut oss. Jag hade ju lite attiraljer som skulle på, men efter mycket om och men så var allt påklätt. Jag "förvandlades" till sjuksköterska med hatt på huvudet, stetoskop i fickan, namnskylt och vit väst. Baldur fick bli min ambulans med hatt på huvudet, blinkande lampor i pannlugg och svans samt ett reflexländtäcke som fick symbolisera ambulansens färg.


Sen började vi vår utryckning. Jag hann inte rida fram så länge som jag önskat, så känslan var inte helt bra när vi för första gången red in i det fina ridhuset. I Firmakeppni blir man endast bedömd på långsidorna och man får visa valfri gångart (tölt eller trav) lite beroende på vad hästen är bra på. Vi var i heat om tre ryttare där den bästa får stanna kvar till sist. Jag och Baldur började med tölten och min plan var att sedan gå över i trav. Vi hann dock inte så långt utan fick tacka för oss först. Med facit i fickan hade jag nog börjat trava. Men det är deltagandet som är det viktiga, och det var ändå en trevlig kväll och Baldur sneglade bara lite på läktaren full med folk.



Såhär fina var vi



På väg in, ridhuset är SÅ fint



Mitt fina hjärta gör ju alltid sitt bästa efter sina förutsättningar


I eftermiddag ska jag skriva en sammanfattning om hur gångartstävlingen och öltölten kändes och därifrån har jag både bilder och kanske någon liten film. Jag kan i alla fall avslöja att jag är mer nöjd med lördagen.

Av Frida - 26 september 2012 13:44

I måndags på träningen övade vi på öppna. Inte min och Baldurs grej, om man säger så. Men mot slutet efter mycket kämpande fick vi till några korrekta steg. Igår red jag ut en runda och fick mot slutet en mycket trevlig trav. Med tanke på övningarna dagen innan blev det mestadels skritt.


Idag på förmiddagen har Baldur blivit av med lite vinterpäls på framdelen. Han är ju snäll att hålla på med, så det var inga problem. I eftermiddag åker jag ut igen för att få ridsällskap, L och Tindur. Det blir genrep inför fredag. Innan dess ska jag fila lite på vår utklädnad. Vad det blir får ni se när tävlingen är över :)



Work in progress

Av Frida - 24 september 2012 16:45

De här senskydden (+bakskydd) shoppade jag till Baldur på Hööks förra veckan.

Jag får prova dem nästa gång det är hoppträning.


Av Frida - 23 september 2012 19:12

Fick på grund av snälla kollegor gå en hel timma tidigare från jobbet idag, passade bra eftersom jag hade två hästar att rida. Jag började med min stjärna som stundtals glimtade till riktigt, riktigt trevligt. Jag red barbacka då jag fortfarande är lite rädd om sadeln och Baldur hade gjort lerinpackning. Det sista ha gjorde var dock att försöka gå in i stallet med mig på ryggen. Då fick han snällt backa och stå still utanför en stund, just backningen kan vi ju numera, vilket kanske var tur idag då.


Efter det tog jag samma runda på Freyja som skötte sig så bra så, det märks att hon är en gammal tävlingshäst. Hon VET precis vad hon ska göra och hur hon ska göra det. Vi får se när jag rider henne nästa gång eftersom jag ska finjustera Baldur veckan som kommer.



Baldur och Andi - lerinpackade.



Av Frida - 22 september 2012 10:14

Det är med stor lättnad jag kan meddela att jag har skrittat på min häst i fyrtio minuter idag utan att känna vare sig stelhet eller något annat konstigt. Han skrittade precis som vanligt. Nu är jag (om möjligt) ännu mer laddad inför helgens äventyr.


Imorgon fortsätter alltså min tidigare planering, men med lite finjusteringar då. Istället för vila imorgon (som istället blev i fredags) så rider jag ut och känner lite på honom inför måndagens dressyrträning.



Den gulliga hästen tittar på mig med godisögonen/övar maskering inför fredagens maskerad.

Av Frida - 21 september 2012 17:45

Igår fick jag erbjudande att hjälpa M med en av hennes hästar, då hon inte riktigt hinner i nuläget. Jag ska hjälpa till att sätta igång ett sto som precis börjat jobba igen efter sin mammaledighet. Freyja som hon heter - och jag, tog vår premiärtur idag. Vi hade inte vädret med oss, men det stoppar ju sällan mig.


Så vi skrittade ut och det är en klok gammal dam. Ett snäpp piggare än Baldur, men väldigt lyhörd och anpassade sig efter mig och mina färdigheter. Tanken är att jag ska försöka rida henne 2-3 dagar i veckan lite beroende på hur mycket jag känner att jag hinner. Baldur är ju såklart prio ett att hinna motionera. Kul, och nyttigt att prova något annat ibland.



Freyja från Kullersbro -93



Av Frida - 21 september 2012 17:37

I onsdags red jag ut en sväng och avslutade lite på banan, det gick precis som jag tänkt förutom att Baldur kändes lite ofräsch. Och då menar jag mest en aning eller en känsla hos mig. Och det är så jobbigt... Han var varken uppenbart halt eller ovillig att röra sig, men eftersom jag känner honom så väl så vet jag att han alltid känns fräsch i sin gång annars.


Så det här ligger och gnager i bröstkorgen hela tiden. Nu har han fått vila i två dagar och ni må tro att jag har klämt på hans stackars ben, inbillat mig saker och tyckt synd om min lilla hjälte. Idag longerade jag i några varv och han såg ut som vanligt i skritt och trav. Förhoppningsvis var det bara en tillfällig stelhet och något han råkat göra precis innan ridturen. Imorgon vågar jag mig nog upp en stund och skrittar lite, hoppas det känns bra då igen, annars vet jag inte vad jag ska göra. Mitt mattehjärta tål inte när Baldur inte är riktigt hundra.



Vi motionerar oss någon gång i somras

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards