baldur

Alla inlägg under juni 2011

Av Frida - 30 juni 2011 23:09

Vissa kvällar är helt enkelt lite bättre än andra. Jag är ganska nyss hemkommen från stallet efter att ha tagit en sen kvällstur tillsammans med A och Jóra. Precis innan vi red iväg regnade det, för att inte trampa ner något så vi red på grusvägarna. Baldur var sitt vanliga, godmodiga jag. På vägen hem fick jag se när A red honom och det är alltid roligt att se sin häst bli riden ordentligt av någon som kan, eftersom det är svårt att se när man sitter på hästryggen själv.


Imorgon blir det ett paddockpass. Eventuellt rider jag upp till den stora paddocken i andra stallet och hoppar lite.


På vägen hem var jag tvungen att stanna cykeln och föreviga den vackra solnedgången. Sommaren är, enligt mig, den allra finaste årstiden. Jag njuter varje dag av all grönska.



Vacker solnedgång över Vättern

Av Frida - 29 juni 2011 20:42

Idunn från Hagebyhöga

2011

e: Ypsilon frá Holtsmúla

u: Lipurtá fra Tofthöj

 

Av Frida - 29 juni 2011 20:33

Imorse klockan 02 ringde min väckarklocka, då befann jag mig i Grekland. Nu - en taxifärd, flygresa, tågresa och bilresa senare, befinner jag mig i min soffa i Vadstena. Jag har haft en riktigt bra vecka med lyx och avkoppling. Men nu är det skönt att vara hemma och kunna njuta av resten av semesterveckorna på hemmaplan tillsammans med djuren.


Jag hade egentligen bara tänkt att åka och hälsa på Baldur idag efter resan. Men det var tur att jag tog med ridbyxorna. Bäst att passa på och rida så länge det fina sommar-Sverige håller i sig.


Idag "checkade" jag mest läget, eftersom det var en vecka sedan sist. A har varit snäll och motionerat honom åt mig och det var riktigt roligt att sitta i sadeln igen. Att man kan längta så mycket efter bara en vecka...



Taget lite snett underifrån strax efter ridturen.


Av Frida - 29 juni 2011 20:28

Svalur från Hagebyhöga

2011

e: Brutus från Storön

u: Svala från Karlsro

 

 

Av Frida - 20 juni 2011 15:48

Nu har jag gått på fyra veckors semester och min första semesterdag började bra tillsammans med min fina häst. Jag red till vattnet idag igen och det måste vara något psykiskt hos Baldur, för han går alltid toppenbra i slutet av den rundan.


I hagen verkar det vara Jóra som bestämmer, hon hade gått runt och vallat på Baldur hela dagen igår. Jag tror inte det bekommer Baldur så mycket. Nu på sommarbetet går han mest med yngre hästar och är då rätt högt i rang. I andra stallet är han någonstans i mitten då han har svårt att tävla med de gamla halvblodsstoen om ledarplatsen. Så summan är att han är ganska anpassningsbar och tar seden dit han kommer.


På onsdag åker jag på Greklandssemester och blir borta en vecka. Baldur kommer att bli riden och omskött av A. Jag tror att det kommer att gå toppen!



Sommartjock

Av Frida - 19 juni 2011 09:19

Igår red jag svängen ner till vattnet. Jag hade på mig regnjackan eftersom det droppade från himlen när jag red iväg. Den fick jag snart ta av mig då det tillslut blev jättefint väder. Baldur skötte sig bra och kändes arbetsvillig redan från början. De har klippt av allt högt gräs som var på vägarna när jag var där förra veckan, så nu var det bara att rida på. Jag varierade tempot i alla gångarter och när han är lite varm i kläderna så blir han så mjuk. Jag ska försöka få med mig någon som kan fotografera, så kan jag visa några bilder.


Idag regnade det, till skillnad från igår, rejält. Jag hade planerat att rida, men insåg att varken jag heller hästen skulle ha någon behållning av det, så jag drog med mig Baldur på en tio-minuterspromenad, sen fick det räcka.


Eftersom Baldurs hagkompisar ska åka till sitt sommarbete idag så har Baldur fått byta hage och fått en ny kompis. Numera går han med Jóra, ett sött litet femårigt sto. När alla föl har kommit (ett kvar, två har hittat ut) är det tänkt att alla ska få gå ihop. Jag tror att Baldur kommer att trivas som lekfarbror.



Suddig bild på Baldur och Jóra från tidigare i sommar. Baldur springer först.

Av Frida - 16 juni 2011 21:27

Jag var i stallet i god tid idag och fejade på både Baldur och utrustningen. När han glänste ikapp med sadeln så traskade vi upp till andra stallet där vi skulle kliva på transporten. Baldur brukar vara väldigt lättlastad, så idag tänkte jag att han skulle gå på utan att jag behövde ha en godishink i handen. Tji fick jag när Baldur tydligt visade sitt missnöje med att istället för att gå på lämmen istället försvann på sidan av transporten. När jag tog fram lite havre och sockerbitar gick han rakt in...


Sarah körde oss till Stenstorp som ligger en bit utanför Väderstad. Väl där lastade vi ut och när utrustningen var fixat på samtliga fyra hästar gav vi oss iväg genom skogen. Det var en ganska brokig hästskara som bestod av islandshästen Baldur, arabkorsningen Greger, D-ponnyn Cimba och halvblodskorsingen Thunder.


Baldur var till min förvåning väldigt säker på sin sak och tog täten. Ingen av oss hittade ju men med guidning så red vi snart över gräsfält, uppför galoppbackar, på små slingriga skogsstigar och sandvägar. Vi blev omridna efter ett tag, men vi kom aldrig efter och det var först i slutet som vi gick sist faktiskt.


I ungefär två timmar var vi ute och det var en riktigt härlig omgivning. Skog är ju inte så vanligt "hemma" hos oss, så bara känslan av att rida där blir ju lite speciell. Baldur blev till och med så glad så han tog några glädjeskutt.


På vägen hem fick jag köra transport för första gången. Baldur står ju så stilla så det var inga problem. Så nu får jag spara ihop pengar till en hästtransport så vi kan ge oss ut och åka lite mer, hihi.


Glänsande hästrygg

  

Utanför stallet innan ridturen

  

Dags att ge sig iväg  


Av Frida - 15 juni 2011 19:22

Det blev en lagom ridtur idag i solskenet. Jag red tillsammans med en tjej från stallet och vi turades om att ha täten. Baldur trivs lika bra först som sist och det är skönt. Nu är det dock en stor gräsmage ivägen och det känns att han inte orkar riktigt lika mycket som i vanliga fall.


Imorgon ska vi åka iväg på äventyr. Vi ska hälsa på Sarah och Greger på deras sommarbete eftersom de har hamnat på ett ställe där det finns fina ridvägar och skog. Skog är jag inte bortskämd med kring mitt stall, så det ska bli härligt. Kul att få miljöombyte också.



Innan ridturen smörjde jag in hovarna med hovolja. Glansigt värre!

  

Vad ska vi nu hitta på?

  
Stallkatten Tarzan sätter sig gärna mitt framför både hästar och människor...  

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards