baldur

Alla inlägg under april 2013

Av Frida - 30 april 2013 09:49

Måndag - Dressyrträning där vi fortsatte med sidförande. Döm om min förvåning när jag satt på en häst som med mycket små hjälper från mig flyttade sig jättebra i båda varven. Något måste ha landat sedan förra veckan, trots att jag mest ridit ut... Mycket glad och peppad började jag jobba i trav och han var fin även där. När vi på slutet fick till vår (nästan) första felfria öppna längs långsidan, då var lyckan total.


Tisdag - Skritt i repgrimma i 50 minuter på morgonen innan jobbet.


Onsdag - Dressyrträning nr 2 - Vi övade på måndagens uppgifter och försökte oss på galopp på samma sätt. Baldur hade nog träningsvärk för när jag krävde lite extra tog han några extra bocksprång, hihi. Dessutom "tappade" han traven för första gången på de fem år jag haft honom. Han valde tölt och galopp, men hade ingen tillstymmelse till travsteg. Kändes dock mycket fin, och jag tror det är ett tecken på att jag kommer åt honom nu och att han utvecklas.


Torsdag - Vila


Fredag - Uteritt längs med ån i underbart maj-väder. Traven var lite osäker till en början, men när han insåg att vi inte behövde göra någon jobbig övning idag så travade han glatt (och galopperade ännu gladare...).


Lördag - Vila


Söndag - Uteritt


Av Frida - 27 april 2013 13:09

Senaste dagarnas uteritter har gått mycket bra. Just nu jobbar vi på konditionen, så det blir mycket galoppintervaller i olika tempon. Det märks att Baldur tycker att det är lite roligt. För han laddar lite extra oavsett om jag ber om skritt eller galopp.


Imorgon ska han vila och jag har morgonfodringen i stallet. Tänkte även försöka putsa sadel och träns och göra lite vårfint. Nästa vecka är det träning både måndag och onsdag, kul!


 

Av Frida - 23 april 2013 14:14

I lördags red jag en helt underbar tur i strålande sol och helt vindstilla på en helt underbart fin Baldur. Igår tränade vi på förflyttningar i trav och öppna i trav vilket ändå gick över förväntan. Idag skrittade jag i ungefär en timma och det blåste litegrann...



Urblåsta...

Av Frida - 19 april 2013 10:13

Jag har ridit ut dessa blåsiga dagar, vilket har gått bra. Jag har dock varit nära att blåsa ur sadeln några gånger då kastvindarna varit lite envisa. Väder och vind bekommer ju inte Baldur något speciellt.


Igår tränade jag lite i ridhuset, från marken. Släpade fram några bommar som han fick trava över. När jag var färdig red jag Freyja en liten stund innan jag satte mig och tittade på kvällsträningarna. Det slutade med att jag kunde konstatera att mitt dagliga hästbehov inte riktigt var fyllt trots en heldag i stallet. Så jag gjorde i ordning mig lilla häst igen och skrittade ut i 1 timma tillsammans med A. Idag fick han i alla fall vila... JAG har skrittat Freyja nu på morgonen, snart bär det av till jobbet för att spendera helgen där.


 


Av Frida - 17 april 2013 13:45

Jag kan ärligt talat inte se mig mätt på denna häst och jag är lycklig över att ha sett honom i verkligheten. Han har tagit 2 VM-guld, 2 VM-silver, SM-guld och silver, samt varit Isländsk mästare flera gånger. I sommar kommer det, om allt går bra, ett föl efter honom på Kullersbro.


♥♥♥

Av Frida - 16 april 2013 19:40

I söndags var jag på en fartfylld hingstshow med mycket fina hingstar. Det var även en liten tävlingsclinic och dagen avslutades med en T1-final. En rolig dag tillsammans med mina stallkompisar! Min ärvda kamera fick följa med, men det är ju svårt att ta på motiv långt ifrån och dessutom i rörelse.


Min favorithingst gjorde mig inte besviken. Ett fantastiskt ekipage - Vígnir Jonasson & Kraftur frá Bringu ♥



Nina Keskitalo & Midas frá Kaldbak - han röstades fram som årets favorithingst



Vignir Jonasson & Berserkur frá Stykkishólmi


Robin Haraldsen & Brallari från Storön



Denni Hauksson visar den nya tävlingsformen - Tölt in Harmony



Av Frida - 16 april 2013 18:04

Eftersom det gick så bra när jag red i lördags (och han fick vila i söndags) så försökte jag att inte ha för höga förväntningar på måndagens träning. Dessutom har det varit uppehåll i två veckor, så lite ringrostiga kändes vi till en början.


Vi red volter längs spåret, som ett pärlhalsband, små volter där innerskänkel och yttertygel skulle samverka (jag har träningsvärk i vaderna idag...) och det gick så BRA! I början fick vi inte riktigt till det i tölten då Baldur varje gång jag bytte om volt tappade formen i några steg, men när jag fick några bra tips så flöt vi runt. Hans trav är ju häftig när han trampar fram och han orkade till och med hålla den fina traven i båda varv på de små volterna.


När vi sedan avslutade med att rida öppna längs långsidorna i skritt där jag hade en helt eftergiven häst blev jag så imponerad över honom att det fick räcka så för den här gången. Det är så roligt att min 16-åriga islandshäst håller på att förvandlas till en riktig dressyrhäst. Jag är så glad över honom!


Idag gick vi en kort promenad och imorgon ska jag rida ut och busa litegrann.


Av Frida - 13 april 2013 16:25

Det har mest blivit ridturer i naturen den sista veckan, så idag var jag laddad för ett dressyrpass i ridhuset. Innan det var dags så tog jag bort alla broddar för den här säsongen (hoppas jag). I uppvärmningen red jag alla gångarter på helt långa tyglar. Det är så roligt eftersom Baldur lyssnar så bra på det.


Han blev riktigt fin på slutet, framför allt i galoppen faktiskt. M kom ner och red sin unghäst och tyckte även hon att det såg bra ut. Det gör mig glad! Imorgon får Baldur vila medan jag åker till Stenholmen på Hingstfestival och tittar på Sveriges finaste Islandshästhingstar. Det blir en heldag och det ska bli jättespännande! På måndag är det dags för dressyrträning igen efter "Påsklovet".



Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards