baldur

Alla inlägg under april 2014

Av Frida - 17 april 2014 15:55

I lördags var det dags för tävling igen, efter några månaders uppehåll från det. Gångartstävling brukar ju inte vara min och Baldurs bästa grej, men jag såg fram mot den nya bedömningsformen och tänkte testa bara för sakens skull.

Vi hann rida fram ordentligt så jag kände mig redo, men väl inne på banan blir jag alltid alldeles för stel. Baldur gjorde dock vad jag bad honom om och vi fick i alla fall rena gångarter genom båda programmen.


V5 (Lätt fyrgång)

Efter, vad jag tyckte, en rätt så seg och stel uppvisning slutade vi trots det på 4.9 poäng och det räckte till (hör och häpna!) en fjärdeplats (av 13 ekipage!). Överlycklig över vår första placering i fyrgång laddade jag om inför nästa klass.


Vi fick 5.0 i alla gångarter utom galopp där det blev 4.5 poäng.


T7 (Lätt tölt)

Här rider man första varvet i kort tempo tölt och andra varvet i valfritt tempo. Jag hade noga planerat varv eftersom han orkar öka tempot bättre i ena varvet. Väl inne på banan red jag naturligtvis åt fel håll från början och hamnade i "fel" varv när det var dags att dra på tempot lite. Jag kunde inte satsa fullt ut, men ökade ändå tempot litegrann. Och då fick jag faktiskt omdömet: "Bra tempo", vilket var roligt.

Vi fick 5.0 poäng på båda momenten och slutade på totaltpoäng 5.0

Slutresultat: Plats fyra av sju.


Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Jag har en fantastisk häst.


  


Av Frida - 11 april 2014 16:17

I mitt förra inlägg skrev jag att vi var inne i en bra period, och faktiskt så håller den i sig! Just nu lägger jag fokus på liite mer tempo i alla gångarter och det börjar faktiskt hända något. Mest i trav och tölt där jag tydligt känner att vi numera kan öka tempo utan att det blir springigt och långt.


Jag är så tacksam över att få göra den här resan och utvecklas för varje pass, tillsammans med min röda kompis. I onsdags hade jag dressyrträning och då övade vi på skänkelvikning - helt klart en underskattad övning. Baldur har svårt att flytta för höger skänkel och det märks. Det är lika i höger galopp ju. Equiterapeuten hittade en liten låsning i vänster sida (främst bakpartiet) förra veckan när hon gick igenom, så det är inte så konstigt att det tar emot lite. Hur som helst fick jag bra tips av M och det var stor skillnad när jag kom åt honom.


I slutet av träningen övade vi programridning, imorgon är det nämligen dags för Gångartstävling på Kullersbro. Jag ska tävla i V5 (lätt fyrgång) och T7 (lätt tölt) och numera är det en ny domarhandledning som fokuserar lite mer på samspel och lösgjordhet, det ska bli spännande. Vi ska rida fyrgången i vänster varv och i lätt tölt ska jag för första gången försöka mig på ett lite högre tempo. Jag ser fram emot imorgon!



Fläckig ponny som fäller vinterpäls


Ute på äventyr tillsammans

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards