baldur

Alla inlägg under augusti 2015

Av Frida - 30 augusti 2015 18:07

Klockan åtta i lördags morse satt jag på Gullvers rygg för att rida första passet på vår efterlängtad sommarkurs. Jag värmde upp litegrann innan M provade att rida. Hon konstaterade att det var dags att påbörja nästa steg i vår utbildning - sidvärtsrörelser. Gullver behöver börja jobba igenom hela kroppen eftersom han emellanåt blir något spänd. Jag fick prova en stund och vi jobbade mycket med att flytta ut honom från volten, där han gärna faller inåt.


Det andra passet för dagen innehöll mycket nytt för honom, skänkelvikning, öppna och uppresande tygeltag. De uppresade tygeltagen har jag nämnt förut, men de är verkligen en jättebra hjälp för att få hästen att lyfta och vinkla nacken så att det blir lätta i fronten och får en trevlig form. Genom att bara lyfta handen (uppåt, utan att dra) hittade Gullver en helt annan hållning och några steg verkligen satte han sig på bakdelen och trampade i tölt. Härligt!


Imorse var det dags för pass nummer tre och då var det trav över bommar på volt. Mycket stärkande och bra övning. I uppvärmningen gasade vi på litegrann och det gillar han ju. Han får med sig en bra energi hela ridpasset då. När han väl kom på vad övningen gick ut på gjorde han den av sig själv. Och tillslut (med små uppresande tygeltag) fick han en väldigt luftig trav med tryck.


Det fjärde passet varade endast i femton minuter (för att han har skött sig strålande och jag inte vill anstänga honom i onödan) där vi återigen fokuserade på töltens form. Fick samma bra känsla även här.


Om det är möjligt så är jag ännu mer taggad tll fortsatt träning nu och kan knappt vänta till jag får prova mina nya knep igen. Dock är det skritt för hand som gäller imorgon och på tisdag är det helvila för Gullver.


Baldur däremot (som ju strålade i fredags) ska jag rida ut imorgon tillsammans med min hovslagare och hennes häst. Jag hoppas på en toppentur.


Av Frida - 28 augusti 2015 20:25

Idag har Baldur gått helt fantastiskt. De senaste veckornas "lång och låg"-träning har gett en häst som är som smör. Nu får han två dagars välförtjänt vila och imorgon är det dags för träningsläger för Gullver.

Min stjärna

Av Frida - 23 augusti 2015 17:13

Jag har haft som långsiktigt mål med Gullver att rida en A-final. Nu lyckades vi med vår fina runda för några veckor sen kvala till Sommarcupens A-final i fyrgång.

Eftersom vi bara ridit en final innan så var jag inte säker på hur han skulle reagera med fem andra hästar samtidigt på banan. Det var dock inga problem alls.

Tölt - något spänd, lång och vissa sträckor passtakt. 4.25 poäng.

Trav - vi började bra men han tappade tyvärr traven en längre sträcka och det ger ju rätt mycket poängavdrag. 3.25 poäng.

Skritt - kändes bra, möjligtvis lite energifattigt. 5.0 poäng.

Galopp - har nog sällan känts så bra. Bra takt och tempo och skaplig form. 5.0 poäng

Slutpoäng: 4.38 och en sjätteplats.

Vi kan bättre, men jag är nöjd med Gullver som trots ryttarmissar gjorde det jag bad om.

Av Frida - 21 augusti 2015 10:31

MÅNDAG


Baldur - Red ett kort, mjukgörande pass på ridbanan. Skötte sig bra i alla gångarter.

Gullver - Vila


TISDAG


Baldur - Vila

Gullver - Övade på ridbanan i alla gångarter. Tölten blir bättre och bättre, men den är fortfarande mest jobbig för honom att jobba korrekt i.


ONSDAG


Baldur - Vila

Gullver - Snabb uteritt på en häst som inte ville ta höger galopp. Avslutade lugnt och fint.


TORSDAG


Baldur: Uteritt längs med ån på lagom pigg häst.

Gullver: Promenad i en timma.


FREDAG


Baldur: Vila

Gullver: Genrep inför söndagens tävling. Fin i tölt och trav idag, galoppen blir flack på rakt spår.


LÖRDAG


Baldur: Uteritt

Gullver: Vila


SÖNDAG


Baldur: Uteritt

Gullver: A-final Sommarcupen



Baldur 2008, dagen efter jag hämtade honom


Gullver 2014, samma dag jag hämtade honom

Av Frida - 8 augusti 2015 19:35

             

♥♥♥


Fotograf: Elin Rylander

Av Frida - 7 augusti 2015 10:36

Jag har jobbat i ganska många veckor efter min semester och båda hästarna är igång efter sin semester.


Gullver - har fått mycket mer styrka och även lite power. Hans favorit just nu är mellantempo tölt, där tar han i riktigt bra. På uteritterna blandar vi tölt och galopp, jag tror det stärker honom.


Vi har även varit iväg på Framtids Sommarcup. Den här gången tävlade vi i V5. Efter ett SUPERprogram där alla gångarter kändes bättre än någonsin (med extra plus för traven) fick vi 5.1 i slutpoäng. Det är 1 poäng bättre än på tävlingen i april. Jag har ju känt att det har hänt mycket, men jag blev extra lycklig att det även syns.


Nu laddar vi för ridläger i slutet på augusti!


Baldur - känns fortfarande fin! Han har ju ganska mycket sommarmage (eller är ganska jämntjock), men kämpar på efter bästa förmåga. Idag red jag längs ån och brottades med blinningar, Baldur gjorde sitt bästa för att springa ifrån dem. Jag har lärt honom att fatta galopp på röstkommando och han älskar det. Han SÄTTER sig på rumpan i galoppfattningarna och tar i allt vad han kan.



Fina, fina Baldur

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards