baldur

Alla inlägg under juli 2011

Av Frida - 31 juli 2011 17:59

Jag kom ifrån rätt tidigt från jobbet idag och eftersom Baldur har sin vilodag idag var jag även tidigt hemma från stallet. Jag gick i alla fall igenom honom ordentligt och allt såg bra ut. Provade även Magic brush och de verkar vara effektiva. Och så de obligatoriska bilderna på min prins, han är ju det finaste jag har.



Prinsen

Av Frida - 30 juli 2011 09:44

Efter gårdagens lek var vi lite mer seriösa idag. Jag red ut en runda och jobbade i skritt, trav och galopp. För att han ska bli så mjuk som möjligt brukar jag rida mycket i övergångar, idag blev det övergång skritt-trav och till slut så fungerade det ganska bra.


Imorgon får han en vilodag och jag ska försöka rensa bort alla äckliga flugägg han har fått på benen. Jag plockar bort massor varje dag, men det verkar bara dyka upp fler. Typiskt. Jag får införskaffa en ryktsten eftersom det verkar vara det enda sättet att få bort dem ordentligt. Det tar tid att stå och plocka ett i taget med fingrarna...



Från dagen efter jag fick hem honom, september 2008  


Av Frida - 29 juli 2011 19:43

Jag red i paddocken idag, men jag provade att rida utan sadel och träns. Baldur är så snäll och lyssnar rätt bra på röstkommandon, så jag red både i skritt, trav och galopp - gjorde lite volter och bytte varv. Efter en stund tog jag av även grimman och red utan någonting alls och också det gick bra. Lite roligt måste man ha ibland!


Höjdpunkten för Baldur var när han fick springa runt helt lös och busa lite. Då passade jag på att ta lite bilder. Jag tror minsann jag får skaffa en bättre kamera än den mobilkamera jag har, så jag kan ta lite "riktiga" bilder någongång.



Vi övade på "stå"

 

Står fint!

  
Travar

 
Travar och sträcker på sig, mycket bra stretching

     
Här hann jag inte med i hans fart...



Galopperar, fina häst



Inkallning, full fokus

 
Mer i luften än på marken  

Av Frida - 28 juli 2011 10:04

Jag gick bredvid Baldur istället idag, men vi var ute på en promenad i 30 minuter, som planerat. Han tyckte nog det var rätt skönt med en mellandag eftersom han har gått rätt hårt i två dagar innan. Jag kunde inte låta bli att ta några bilder och de vill jag självklart visa här.


   

Av Frida - 27 juli 2011 13:58

Det blev en galopptur på gräsvägarna idag. Han har en skaplig galopp och idag lyckades han ta vänstergaloppen, som är svår, utan så mycket hjälp från mig. I övrigt så känns han just nu lite loj, men jag tror det har med sommarvädret och sommarmagen att göra. Förhoppningsvis känner han att han orka mer framåt hösten när det är dags för installning.


Perfekt galoppväg

Av Frida - 26 juli 2011 23:18


Från premiärturen på stubbåker för två år sedan. En galopp då är ett måste! Ett tips är att sänka ljudet om du tittar, då det blåser mycket på filmen.

Av Frida - 26 juli 2011 18:58

Idag övade vi på tölten. Baldur har ett tag nu gärna gasat på lite för mycket i tölten vilket gjort att han blir travtaktig. Hittar man hans tempo har han ju en klockren (och mjuk) tölt, så det var vad jag försökte med idag.


Till en början försökte han köra sitt race och töltade lite fortare än vad hans ben hinner med och jag fick morra i lite åt honom för att han skulle börja koncentrera sig.


Det var först efter att jag ridit runt i nästan en timma som det lossnade helt och jag fick den tölten jag ville ha. Dvs en häst som tänker "uppåt" med vikten på bakdelen och är eftergiven i nacken. Även fast det inte kändes så himla bra större delen av ridturen, så vägde de där sista metrarna upp alltihopa. För när det väl fungerar och det känns på hela hästen - då är det ju oslagbart!


B fick kämpa rejält, blev svettig bakom öronen t.o.m, nyttigt för oss båda.  

Av Frida - 25 juli 2011 09:29

Den här veckan jobbar jag sex av sju dagar och det innebär att jag antingen är på jobbet eller i stallet. Jag tänkte försöka göra upp ett veckoschema vad gäller ridningen och se om jag kan hålla det.


MÅNDAG - Uteritt, alla gångarter


TISDAG - Uteritt, fokus på tölt


ONSDAG - Uteritt, fokus på galopp


TORSDAG - Skritt i 30 minuter


FREDAG - Paddock


LÖRDAG - Uteritt/Paddock


SÖNDAG - Vila



Baldur och jag på ridläger förra året

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards