baldur

Alla inlägg under februari 2012

Av Frida - 28 februari 2012 09:44

Jag hade tillfrisknat så pass igår att jag orkade vara med på träningen, sen att jag känner mig lite sämre idag är inte riktigt lika viktigt... Jag ska i alla fall dra mitt strå till stacken och åka och jobba ikväll (efter nästan en vecka hemma).


Om jag ska återgå till träningen så kan jag summera den med att jag åkte hem med en glad-känsla och jag tror att Baldur-bus också var nöjd! Vi övade på serpentinbågar igår, väldigt nyttigt för mig eftersom det ibland blir lite för avancerat att rida och svänga samtidigt ;). Vi red dem i tölt och på långsidan mellan var det antingen tölt, ökad tölt eller galopp.


Jag tycket det är svårt att fatta galopp från tölt, varken Baldur eller jag har övat på det innan. Men jag förstår M:s resonemang att Baldur gynnas av att fatta galopp från tölten där han är mer samlad. Och vi fick faktiskt till ett par riktigt bra fattningar i vänster galopp :)


Vi avslutade med att träna halt direkt från trav. Som han stannade! Jag behövde nästan bara påbörja min utandning så tvärstannade han riktigt fint och avspänt. Det gick riktigt bra de sista två stoppen, så då tackade vi för oss!


 

Av Frida - 25 februari 2012 16:06

Eftersom jag har lyckats bli sjuk i helgen och knappt orkar nåt med min feber så följde min underbara sambo med till stallet idag och hjälpte mig.



Baldur följde glatt med

Av Frida - 23 februari 2012 18:59

 

Baldur tycker om sitt lilla hus.
Han går dit efter varje ridtur och filosoferar lite.

Av Frida - 20 februari 2012 11:20

Liksom förra gången började vi med att få Baldur lite mer alert istället för att ha sin gå-och-sova-fart gick han istället i en snabbare skritt och skulle svara fort för hjälperna. I början repeterade vi även lite från förra veckan. Utandningshalterna till exempel. Att han ska stanna när jag gör en utandning och sätter mig tungt i sadeln, eftersom jag då automatiskt säger åt honom att stanna genom mitt kroppsspråk och säte.


Efter det började jag tölta honom på volt och försökte komma åt hans yttersida eftersom han gärna skjuter ut ytterbogen och kan på så sätt undvika att gå på böjt spår. En bra övning som Malin lärde mig är att ha yttersidan och halsen rak på volten istället för att böja. Då tvingar jag honom att jobba med yttersidan och det kommer att stärka honom på sikt.


Sen övade vi halt - rygga. Baldur tycker det är jobbigt och onödigt att rygga, men det hjälper honom att aktivera bakbenen lite mer och släppa fram. Mot slutet efter en kombination av alla dessa övningar så gick det faktiskt rätt bra. Som vanligt är det mycket som snurrar i huvudet (säkert hos både Baldur och mig), men jag tror det här kommer att bli bra tillslut :)



Redo för ridtur

 

Bildbevis från igår, genomblöt häst efter ridturen - strålande sol efteråt.

 


Baldur & Mósa - hänger ihop


Av Frida - 19 februari 2012 18:03

Vaknade till strålande sol idag och såg fram emot en fin ridtur eftersom den igår var regnig. Uträttade några ärenden innan det var dags att åka till stallet och när jag väl kom fram och skulle ta in Baldur började otursvädret. Det var snöblandat regn i sidled.


Min tänkta runda blev alltså inte av, och det enda stället det gick att rida på var asfaltsvägen eftersom alla andra vägar var isvägar. Så jag red en halvtimma på asfalten i skritt innan jag vände tillbaka igen. Det värsta var inte att jag behövde ta hand om min genomblöta utrustning när jag kom tillbaka, utan att det blev strålande sol sekunden jag hoppade ur sadeln.


Imorgon är det dags för träning igen. Jag rider själv då eftersom jag ska jobba på kvällen och missar den ordinare tiden.



Ge mig bättre väder!

Av Frida - 14 februari 2012 11:11

Vad passar bättre än att tillbringa morgonen tillsammans med sin häst. Vi tog en lite promenad idag för att mjuka upp oss från igår. Han har blivit så duktig på att följa med när jag leder. Nu tänker han framåt och vill gärna följa med istället för att tänka bakåt.


Min fina kille

Av Frida - 14 februari 2012 10:21

Igår var det alltså dags för den första träningen för M. Hon har ju sett oss lite nu under de två veckor jag har stått i stallet och hennes analys av oss på de korta stunderna stämde precis. Att Baldur inte har så mycket energi och gärna blir lite framtung och lång när energin saknas.


Vi fick börja med att väcka upp honom. Stopp - tölt, stopp - rygga, friskt tempo tölt. Och det krävdes faktiskt inte så mycket förrän Baldur lyssnade väldigt bra på framåtdrivande hjälper. Då började vi jobba med vårat nästa problem - att Baldur gärna blir lååång i hela kroppen och på så sätt smiter ifrån arbete. Fick ett bra tips för att få ihop honom på korrekt sätt. Så att han ska bli eftergiven på rätt sätt, inte bara krulla ihop sig. Om jag rider på volt och för över min innerhand mot min yttre axel (och har en ganska buren hand) och jobbar honom därifrån kommer den naturliga höga formen fram. Efter några varv med denna övning fick jag verkligen en aha-upplevelse. Nu vet jag hur han ska gå på riktigt.


Vid det här laget hade han kommit igång riktigt ordentligt och vi fortsatte med nästa övning - galoppfattningar. Höger galopp var som vanligt inga problem. Men vänster är ju ett kapitel för sig. När jag fick rida på en volt och verkligen luta mig INÅT med hela kroppen, så fick inte han chansen att skjuta ut höger bog - och kan då alltså fatta sin vänstergalopp. Ännu en aha-upplevelse då jag tidigare trott att jag är övertydlig med lutningen, men att jag förmodligen omedvetet ändå lutat mig åt höger.



Mycket nyttigt och resultatet - nöjd och glad häst och ryttare

Av Frida - 14 februari 2012 10:13

När jag kom till stallet och skulle gå till lösdriften och hämta Baldur där han brukar stå var det helt tomt. Eller travaren Technician stod såklart på sin favoritplats vid höet. Men annars var det helt tomt. Det var bara att börja traska... Jag har förstått att hagen är stor, men inte att den fortsatte så långt som den gjorde.


Allén upp till hagarna. Stoflocken går till höger och Baldurs hage är till vänster.



Här har jag gått en bit över fältet. Thengill står och vaktar skogskanten.



Genom granskogen och en bit ut i björkskogen hittade jag Baldur och Mósa till slut! 



Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards