baldur

Alla inlägg under augusti 2011

Av Frida - 31 augusti 2011 10:11

Efter att ha varit ute och stretchat våra muskler nu på morgonen med en 30 minuters skrittstund passar jag på att fortsätta på min lista.


Mitt mål varje ridpass är att få en mjuk och följsam häst som lyssnar alert på mina hjälper. Självklart går det upp och ner och ibland inte alls. Men för att få en trevlig och glad häst så strävar jag efter det i alla fall. Baldur är så fantastisk rolig att rida när allt stämmer så självklart är det den känslan jag är ute efter. "Vi-kan-övervinna-allt-känslan".


Jag har även lite mer långsiktiga mål som att förbättra mina poäng i fyrgångstävlingar (och att hoppa en clear-round 60 cm felfritt). ;)


Igår innan lektionen

Av Frida - 30 augusti 2011 20:55

Ikväll gick den första lektionen för hösten (ja, för visst är det höst nu...) av stapeln. Baldur har känts himla trevlig nu ett tag ju och idag toppade vi formen.


Vi började i skritt med skänkelvikningar vilket jag tycker är lite krångligt - det är svårt att koordinera så många saker på en gång kombinerat med en häst som hellre går rakt fram än åt sidan. Men till slut fick vi till det.


Den andra övningen var stopp-rygga-flytta åt sidan-tölt för att få hästarna att sätta under sig med bakbenen lite lättare. Även den övningen gick bra, även om vårat problem här är ryggningarna. Baldur trivs helt enkelt som allra bäst när han får gå rakt fram ;)


Vi fortsatte sen i tölt och trav med att försöka få Baldur att böja på halsen för att få honom mjukare i sidorna. Det är mycket nyttigt för honom eftersom han gärna är lite bekväm, som sagt. Vi fick till det bra på slutet och det roligaste var att han behöll sitt trevliga stöd i munnen under hela lektionen. Annars brukar jag vilja för mycket och han bli för trött vilket resulterar i en liten dragkamp. Men inte idag alltså.


Det vi ska öva vidare på är att få igenom böjningen utan att halsen blir för lång emellanåt. Når vi dit kommer jag få en häst som orkar ta böjningarna istället för att som nu välta inåt eller springa fortare. Summan är att jag nog behöver ställa lite krav på Baldur att han måste ta i lite också, inte bara göra det på det lättaste sättet hela tiden. Men det känns som vi är på god väg!



Om två veckor ungefär är det dags för Thildekurs igen - som jag längtar!  

Av Frida - 30 augusti 2011 13:07

Nu tävlar jag inte sådär jättemycket, det brukar bli 2-3 tävlingar per år. Men jag har såklart en checklista för att inte glömma något viktigt.


Min utrustning

- Kavaj

- Polotröja

- Vita ridbyxor

- Hjälm

- Ridskor

- Chaps

- Ridspö


Baldurs utrustning

- Tävlingstränset

- Sadel

- Schabrak/Vojlock

- Lädergrimma

- Fleecetäcke

- Boots och benskydd (vid hoppning)

- Extra grimma


Övrigt

- Hö

- Betfor

- Vattenhink


Såhär ser vi ut, Framtids KM 2010  

Av Frida - 29 augusti 2011 19:58

Sommarhalvåret:

- Gräs


Vinterhalvåret:

- Hösilage (2 kg morgon, 1 kg lunch, 1 kg mellanmål, 2 kg kväll)

- 2 nävar krossad havre morgon/kväll

- 2 nävar betfor morgon/kväll

- Mineraler



Fin regnbåge från nu ikväll, fick tyvärr inte med hela från hästryggen.  

Av Frida - 28 augusti 2011 19:27

Åtminstonde om man heter Baldur. Han hade rullat sig djupt ner i leran och såg ut som en lerinpackning när jag tog in honom. Men efter en halvtimma var han som ny. Då fick han gå ut i hagen igen och det skulle inte förvåna mig om jag får in en lika smutsig häst imorgon igen...


Efter jag hade borstat min häst for jag iväg till Ekhaga för styrelsemöte. Jag sitter med i styrelsen för Ombergs islandshästförening, som sekreterare. Jag tycker vi kom fram till rätt bra förslag, så som klubbtävling i slutet av september till exempel.



Baldur 11 år, ser ni oss i skuggan?  

Av Frida - 28 augusti 2011 19:13

Den här rubriken är ganska enkel eftersom hela den här bloggen handlar om min första häst. Baldur är åtminstonde min första alldeles egna häst. Sen har jag ju självklart haft både favoriter och sköthästar innan honom. Men det är ju den första som brukar sätta sig djupast in i hjärtat sägs det ju.



Från första dagen med första egna hästen, lycka!     

Av Frida - 27 augusti 2011 09:45

Baldur från Freberga

1997-06-09

e: Freyr från Väversunda

u: Saga från Isberga

Islandshäst

135 cm

Fux med stjärn


 

De som har träffat Baldur brukar beskriva honom mer som en hund än en häst, och så är det nog. Han är otroligt enkel i all hantering. Jag låter honom så gott som alltid stå lös vid hanteringen och han finner sig i det.


Han är också enkel tillsammans med andra hästar, han är inte den som muckar gräl, men inte heller den som går undan. Han finns bara i flocken, smälter in liksom.


När det kommer till ridningen är han väldigt anpassningsbar och vem som helst kan rida honom. Han försöker alltid förstå och göra sitt bästa även om han ibland kan försöka maska lite. Han tar det hellre lite lugnare än rusar iväg. Men det passar mig perfekt.


I mina ögon är han ju helt fantastisk och jag kan inte komma på någon annan häst som passar mig bättre än vad han gör. Jag har verkligen hittat MIN häst!


 


Av Frida - 26 augusti 2011 17:25

Jag tror att de flesta som läser den här bloggen vet vem jag är, så därför känns det lite överambitiöst att presentera mig. Eftersom det är ungefär det svåraste som finns att skriva om sig själv tar jag hjälp av en liten lista även här.


Namn: Frida (och så har jag ju några namn till förstås, men de är inte riktigt relevanta här tycker jag). Jag är rätt nöjd med mitt namn, lagom långt och lagom ovanligt.


Född: I februari 1985 på sjukhuset i Linköping. Jag var snabb ut eftersom jag egentligen skulle ha kommit i maj. Så mina första 3 månader tillbringade jag i Linköping innan jag fick komma hem till Vadstena lagom till midsommar samma år.


Familj: Mamma, pappa och en två år yngre bror. Mamma och pappa bor kvar i Vadstena medan min bror bor i Stockholm sedan några år. Till min lilla privata familj hör såklart Baldur, men även min honkatt Izzie som är född i april -10. Hon är en snäll, om än lite osäker katt som har apport som sin specialitet.


Bor: I en lägenhet på två rum och kök i Vadstena. Lägenheten är på 53.5 kvm och duger bra tills jag hittar mitt drömboende (som jag inte riktigt vet hur det ser ut) i framtiden. Under mina tre studieår bodde jag i Jönköping och jag kan med lätthet säga att de åren var de bästa i mitt liv för OJ vad jag hade roligt.


Favoritfärg: Jag har på senare år blivit väldigt svag för turkos. I min garderob finns det för övrigt mycket färg. Eftersom jag är blond så är det liksom färgglatt som klär mig.


Musiksmak: Jag lyssnar på så mycket så det inte ens går att säga att jag har någon musiksmak. Jag föredrar egentligen ingen artist eller genre. Är en låt bra så är den värd att lyssna på oavett vem som har gjort den.


Läser: Gärna! Jag brukar avrunda mina dagar med en bra bok. Jag har tagit upp det igen efter att haft ett uppehåll i skönlitteratur läsning under mina år på högskolan (där läste man kurslitteraturen och hade inte ork för något annat). Just nu läser jag "Slumdog millionaire", men har tidigare i sommar plöjt igenom Marie Jungstedts böcker. Sen läser jag nog allt jag kan komma över som handlar om hästar. Det ÄR mitt största intresse utan tvekan.


Äter: När jag hinner och orkar tillaga något. Jag är ingen hejare på att laga mat, så oftast äter jag det som går fortast att göra. Mina matvanor är nog inte vad de borde vara eftersom jag allt som oftast är på väg någonstans. Jag är dock inte alls kräsen utan uppskattar det mesta i matväg.


Kör: Jag äger ingen bil, utan tar mig fram i buss eller på cykel (eller med hjälp av Baldur). När jag skaffar mig bil (i en inte alltför avlägsen framtid) är mina krav att det ska vara en tillräckligt stor bil med dragkrok så jag kan dra hästtransport. Annars ser jag ingen mening med att skaffa mig en bil om jag inte kan använda den till det jag sysslar med mest.


Styrka: Jag är bra på att planera. Planeringen kan gå till överdrift ibland, men jag är även bra på att omplanera det som inte går som planerat. Haha.


Svaghet: Jag är nog alldeles för godtrogen. Eftersom jag gärna vill alla andra väl så tror jag verkligen att alla andra är likadana. Men man lär sig med åren...


Skrattar åt: Ironisk humor är nog det roligaste jag vet. Och människor som bjuder på sig själva.


3 ord som beskriver mig: Effektiv målmedveten hästnörd


Det finns få bilder på bara mig, så därför får min favorit vara med



Min söta sambo Izzie


Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards