baldur

Alla inlägg under augusti 2013

Av Frida - 29 augusti 2013 14:58

MÅNDAG: Första ridlektionen för terminen. Baldur, jag och utrustningen glänste oss igenom övningarna som bestod av att vända hästen rakt för att få med yttersidan. Baldur kämpade på bra, ifrågasatte ingenting och var som en dröm att rida.


TISDAG: Skrittade mestadels, men lite tölt blev det och jag satt på en jättefräsch 16-åring. Bråkade med nya hagkompisen My på kvällen.


ONSDAG: Tog in en något ledbruten häst och inspekterade såren på benen som var ytliga och såg "bra" ut. Upptäckte en lårkaka högt upp på höger lår. Smörjde med Hirudoidsalva (som jag använder till mina patienter som fått blåmärken) och efter att hovslagaren varit och slagit på nya skor fick han gå ut i hagen.


TORSDAG: Lårkakan hade både hårdnat och sjunkit lite idag, vilket båda är bra tecken. Han rör sig obehindrat och jag skrittade en runda tillsammans med K och Svartur. Kände ingen hälta och möjligtvis minimal stelhel om jag kände efter riktigt ordentligt. Imorgon ungefär samma upplägg om det fortsatt ser bra ut. Ska nog prova att trava litegrann.



Nygjord lårkaka


Aj!

Av Frida - 23 augusti 2013 15:12

1. Baldur är i fin form just nu.

2. Har hittat ett rakt (men ändå ledat) bett som vi trivs på.

3. Dressyrträningarna börjar på måndag

4. Jag har fortfarande semester :)


Av Frida - 17 augusti 2013 11:49

I fredags fick Baldur busa på ridbanan med Svartur, vilket var rätt så uppskattat. Han hade dock svårt att hålla jämna steg med sin storgalopperande kompis. Men jag tror att de hade lite kul, och Baldur sprang så han blev svettig. Idag stod borstning och allmän ompyssling på schemat. Det är en aktivitet som nog passar (om Baldur får välja) bättre.



Showar lite



Stor & Liten



Springer så manen flyger



Sträcker ut



Jippi!



Nu räcker det väl?

Av Frida - 12 augusti 2013 19:03

Nu är jag hemma från Mallorca, Baldur har vilat i 9 dagar och jag är taggad för en ny träningsvecka som följer:

Måndag: Uteritt lugn takt
Tisdag: Uteritt tempo
Onsdag: Ridbanan
Torsdag: Skritt
Fredag: Vila
Lördag: Vila
Söndag: Uteritt

Av Frida - 1 augusti 2013 17:49

Från och med klockan tre idag har jag semester i fyra veckor framöver. Jag har snälla kollegor som släppte hem mig en timma tidigare och jag styrde bilen direkt mot stallet och min favoritfux. Väl där borstade jag en väldigt lerig fux tills han (nästan) blänkte och skrittade ut en sväng som uppvärmning för att sedan rida in på ridbanan.


Jag hade innan passet tänkt igenom vad vi behöver öva på och kommit fram till sidförande rörelser och jämn takt och tempo i önskad gångart på volt. Vi var båda ringrostiga i några varv men det lossnade ganska fort och fram kom dressyr-Baldur. Mycket fin, känslig och stadig form varv på varv på volten. Duktig häst! Vi kunde till och med fatta galopp på böjt spår, så lite framsteg måste vi ha gjort sedan Tantlägret.


Det som var mindre bra var att min ork inte är vad det brukar vara. Efter ett halvt varv i trav var jag totalt slut, inte för att jag slutar då, utan det är bara att kämpa på lite till när man sitter på en sån fin häst. Imorgon ska Baldur få springa tillsammans med Bergthóra och jag tänkte göra det lite roligt och lätt sista ridpasset innan vår semester (på varsitt håll tyvärr...) och rida med repgrimma, det tycker han är kul. En veckas vila väntar sen för Baldur innan det är dags att rida igång inför ridskolestarten i slutet av augusti.



Idag var ridkänslan som på bilden - maffig

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards