baldur

Alla inlägg under september 2011

Av Frida - 30 september 2011 20:08

Är ganska nyss hemkommen från stallet. Och ska ganska snart tillbaka eftersom jag ska morgonfodra imorgon och har planerat att släppa ut dem innan kl 07. Jag jobbade fram till eftermiddagen idag och for sedan ganska omgående vidare till stallet.


Vi var tre tappra själar som gav oss ut och red en fredag som denna. Underbart väder och VARMT för att vara höst. Vi började med en framskrittning ute i naturen och gick sen in i paddocken. Där övade jag på det vi lärde oss på kursen och la speciellt fokus på energin i alla gångarter. Gör jag det så bär han sig tillslut helt själv. Eftersom han var så duktig så fick han hoppa några språng på slutet av passet, höjden slutade på 50-60 centimeter och det kändes lagom idag. Resten av helgen blir det vila för Baldur och i början på nästa vecka är det dags för träning igen.



På träning för ett tag sen, kolla överläppen i tölten. Han springer gärna så...

Av Frida - 28 september 2011 10:12

Jag var i stallet tidigt imorse för att släppa ut hästarna så de fick äta frukost utomhus. När de var färdiga med det red jag ett ganska intensivt ridpass i paddocken. Började efter framskrittning nästan direkt med galopp för att få igång honom lite. Tyvärr är underlaget i våran paddock lite tungt vilket gör att Baldur inte riktigt orkar hålla ihop sig som när jag rider ute. Men jag är nöjd trots allt.



Mitt i sommaren -09

Av Frida - 27 september 2011 20:25

Efter att ha varit förbi och ridit Atli en stund styrde jag cykeln vidare mot Baldur. När alla mocknings-, höpåse- och matburksbestyr var över tog jag in min kardborrehäst. Tyvärr (trots mångåriga försök att utrota dessa plantor) finns det några kardborrebuskar i hagen som ställer till det för hästarnas pannluggar.


Ridturen gick i vilket fall som helst bra och idag hade vi ett sällskap som höll Baldurs takt. Han kom igång framåt slutet efter lite galopp. Igår vilade han sig eftersom jag hade annat för mig efter jobbet. Och imorgon tror jag minsann att jag ska finslipa lite i paddocken. Han är på ett roligt humör just nu och tar till sig det jag övar.



Baldur ser ut som en drake, han vill gärna få sitt belöningsäpple. Helst nyss. 

Av Frida - 25 september 2011 18:48

Idag har det varit klubbtävling för Ombergs Islandshästförening och jag kunde tyvärr inte vara med eftersom jag var tvungen att jobba. De verkar ha haft en jättebra dag och jag hoppas att det blir en tävling till nästa år och att jag kan vara med då istället.


Jag åkte till Baldur efter jobbet istället och red ut en sväng, fortfarande lite bitter, men det släppte ganska snart eftersom Baldur var på sitt bästa humör. Jag red ut och började med att tänka på min sits. Jag har en tendens att falla framåt, men idag försökte jag sitta stadigt. Töltade först på långa tyglar. Baldur är rätt taktsäker och med min "nya" sits töltade vi T2 (tävlingsmoment där lösa tyglar i tölten är ett moment) i flera hundra meter. Duktiga häst. Det blev mest tölt hela tiden, men jag tog även några busgalopper och avslutade med en trav som var mycket trevlig eftersom Baldur vid det här laget var varm i kroppen och faktiskt tog i ordentligt.


Hans päls börjar bli fluffig nu och jag ska förhoppningsvis få hjälp med att klippa honom framöver, så han slipper att svettas så mycket vid ridningen. Ikväll börjar hästarna med att stå inne nattetid, så kanske stannar pälssättningen av något då.



Min fina tävlingshäst, som fick stå över tävlingen idag.  

Av Frida - 23 september 2011 14:42

Eftersom jag är ledig idag passade jag på att åka till stallet på förmiddagen. När jag gick ut i hagen låg Baldur utsträckt på sidan och tog en sovpausmedan de andra hästarna gick en bit bort. När jag ropade på honom kikade han lite yrvaket upp, men reste sig och ställde sig för att vänta på mig.


Ridturen gick bra och han kändes lätt och fin i handen. Jag tränade lite på sidförande längs grusvägen, mycket på samlingen i tölten och även på stretchövningen som jag lärde mig av Thilde. Vi var ute i ungefär en timma och det är en riktigt härlig höstdag idag. Inspirationen är på topp!



Yrvaken
 
Kommer du redan?
 
Bäst att resa på sig
  
Sträcker lite på sig
  
Nu är jag redo, matte  

Av Frida - 22 september 2011 21:15

En häst jag tycker är otroligt vacker är Ypsilon frá Holtsmúla.

Ni förstår varför va?

  


 


Bilder från http://www.gronagangen.se

Av Frida - 22 september 2011 20:24

Jag lyckas nästan alltid tajma in mina cykelturer till stallet med en regnskur, så också idag. Men med regnkläder kommer man långt (4,5 kilometer för att vara exakt) och när jag var framme så kom också det fina vädret tillbaka.


Eftersom det har regnat så mycket på sista tiden, är också våra ridvägar därefter. Alltså rätt blöta. Därför fick det bli grusvägarna även idag. Vi tog den långa rundan som inkluderar en del skritt på asfalt. Men det var nog bara bra för Baldur kändes lite stum i ena frambenet. Men en halvtimmas skritt gjorde nog susen, för på slutet av turen var han sitt vanliga jag. Och med sitt vanliga jag höll han den takten som ni ser nedan. Jag tror stelheten berodde på lite träningsvärk faktiskt. Kan jag få träningsvärk, så kan ju även Baldur få det.



Det var svårt att få skarpt, men sånt här avstånd höll han till tjejerna där framme. Det är jätteskönt att ha en cool häst som sällan stressar.

Av Frida - 21 september 2011 20:42

Nu börjar rutinerna återgå efter helgens roliga kurs. I måndags fick Baldur vila. Igår red jag en kort runda och idag blev det en lite längre runda. Nu är vi tillbaka i stallet efter sommarbetet och rutinera där börjar sitta. Än så länge går hästarna ute under natten, men när det börjar bli lite kallare kommer de att vara installade nattetid.


Idag red jag med två kompisar en runda med ganska mycket fart och när Baldur var varm i kroppen var han jätteduktig. Eftersom det var två stora hästar vi var ute med så skiljde steglängden rejält. Men Baldur la sig snällt en bit bakom så han hann med mina signaler istället för att springa efter de andra. Det blir en mycket trevligare ridning då, än att man ska behöva bromsa hela tiden. Sammanfattningsvis en rolig ridtur och jag längtar redan till imorgon när jag får rida min fina häst igen.


I sitt lilla hem, boxen, redo för ridtur.

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards