baldur

Alla inlägg under juni 2015

Av Frida - 18 juni 2015 17:54

Igår, i spöregn, var det dags för tölttävling. Jag hade anmält mig till två klasser, lika bra när man ändå åker.

T7 - Valfritt tempo tölt. Här hittade vi ganska snabbt ett bra arbetstempo och höll oss till det. Han var med mig och kändes mycket stadigare i formen än tidigare. Trots det orkar han inte riktigt och blir ojämn emellanåt. Men det kan jag inte klandra honom för när jag inte orkar hålla ihop honom riktigt. Vi fick slutpoäng 4.25 och hamnade på 10:e plats.

T5 - Vår premiär, där man rider ett varv i kort tölt, byter varv och rider med steglängsökningar på långsidorna. I den korta tölten kändes han trött och orkade inte riktigt lika fint som första klassen. Men sen överraskade han mig till tempoväxlingarna och gjorde de som han aldrig gjort annat (vi har övat två gånger innan tävlingen). Gick faktiskt rätt fort i ren takt och saktade av snällt på kortsidorna. Lite för snällt enligt domaren. Vi fick 4,3 poäng, det blev en 7:e plats.

Idag gick vi en promenad tillsammans medan Baldur och jag red ut en sväng.

Laddad

Av Frida - 12 juni 2015 14:23

Här kommer två suddiga bildbevis på att det trots allt inte var SÅ läskigt att gå över våran lilla bro.

Jag må vara partisk, men jag tycker att han är riktigt fin i kroppen nu. Imorgon är det Baldurs tur att bli riden.

Av Frida - 11 juni 2015 20:33

Gullver var ute längs grusvägarna igår och idag blev det ett kortare pass på banan med fokus på tölt (det är tölttävling inbokat nästa vecka).

Då han gärna blir lite lång i tölten fokuserade jag på en helt ren takt och sen på att länga hans överlinje. Nu börjar han att slappna av längre och längre sträckor och även på rakt spår.

Av Frida - 11 juni 2015 20:30

I tisdags fyllde världens bästa Baldur 18 år. Det firade vi med att rida en mysig och lagom tur längs med ån. Han skötte sig utmärkt och dansade fram på slutet.

Idag gjorde vi en favorit i repris (fast red en kortare variant) och när han kommer igång jobbar han på riktigt bra. Vi mötte en räv på vår runda, Baldur kikade lite på den. Räven tyckte att vi var ganska ointressanta. Medan vi gick förbi satte den sig mitt på åkern och tittade åt ett annat håll...

Imorgon ska vi skritta, eller gå en liten promenad.

Av Frida - 11 juni 2015 20:24

I lördags hade vi en liten klubbtävling i stallet. Det var en kombinationstävling där trail/TREC var ett moment och fyrgång det andra.

Jag har ju liksom en häst av varje. Baldur glänste genom första momentet och Gullver tyckte att både bron och presenningen var JÄTTELÄSKIG. Resultat: Baldur nr 2 och Gullver nr 10.

I fyrgången efter en raketkort framridning levererar Gullver sitt bästa fyrgångsprogram någonsin och Baldur tyckte att galoppfattningar var lajbans och bockade sig genom det momentet... Resultat: Gullver nr 4 och Baldur nr 10.

Jag är nöjd med dem båda. Det är lite lyxigt att ha en av varje på något sätt

Av Frida - 6 juni 2015 20:09

Jag har två fantastiska hästar! Berättar mer någon annan dag.

Av Frida - 2 juni 2015 18:24

I söndags red jag båda hästarna. Började med Gullver som tuffade på som han aldrig gjort annat. Nu för tiden är vi dessutom överens hur fort det ska gå. Vi övade mest på tölt och galopp.

Sen gav jag mig ut på Baldur. Jag red barbacka vilket ju inte brukar vara några problem. Vi hade med oss A och Móri. Baldur älskar Móri. Han blev jätteglad.

Det spännande började när vi gick över diket vid ån. Baldur gick inte, kan jag säga... Han HOPPADE och avslutade med en bockserie. Efter det fortsatte det bara. Han bockade när jag bromsade och när jag gasade (och i full fart när Móri sprang om). Till slut lugnade han sig och kunde slappna av. Det var länge sen jag var så nära att ramla av som den turen... Jag har haft träningsvärk flera dagar eftersom jag fick klamra fast mig för kung och fosterland.

Igår red jag Gullver på banan. Även då blev det tölt-galopp och mot slutet trillade ytterligare en polett ned - formen i tölten började komma. OJ vad han tog i. Duktig häst!

Idag fick Baldur ridas ut igen, själv. Han kändes glad även idag, men höll sig på mattan och bjöd på en trevlig tur. Travade taktfast mot slutet.

Busfarbror Baldur

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards