baldur

Alla inlägg under juli 2014

Av Frida - 31 juli 2014 09:33

Nu har jag ägt två hästar i tre veckor. Det känns jättebra och jag längtar (om möjligt) ännu mer till stallet.

Jag gör noggranna veckoscheman där jag ser till att planera in 4 dagars ridning var för hästarna. Jag planerar även in en helt ridfri dag för mig, vilket innebär att jag ibland rider båda två samma dag. Idag var en sådan dag.

Eftersom jag ska jobba idag så var jag i stallet runt kl 06. Jag började med Baldur och skrittade fram i det gröna för att sedan stämma av i alla gångarter på ridbanan. Baldur skötte sig utmärkt!

Därefter red jag ut på Gullver och det gick också mycket bra. Jag tycker om honom mycket och sitter och ler i princip hela tiden. Idag övade vi på att gå förbi traktorer (första var lite läskig, andra stannade han bara och tittade på, duktig.), gå förbi stora halmbalar och ökad tölt. Det sista var klart roligast och trots att det blir travtakt emellanåt känns han långa sträckor mycket fin. Det som vi övar just nu är att slappna av och länga överlinjen.

Baldur efter ridturen

Gäsp!

Även Gullver var trött

inte så bra bild, men han är ju så söt

Av Frida - 19 juli 2014 12:45

Idag hade jag morgonfodringen i stallet. Baldur red jag på ridbanan igår, han glimtade till emellanåt så idag fick han vila.

Jag hade precis tagit in Gullver för en morgontur, när jag insåg att han bara hade tre skor. Höjden av otur då han skoddes i tisdags. Jag hittade skon i hagen och han verkar bara helt sonika klivit ur den. Jag fick hjälp att slå på den, och jag hoppas den får sitta nu. För imorgon ska vi nämligen rida vår första träning ihop.

Jag red ut idag på honom och idag hittade vi varandra bättre, både i takt och tempo, det var jätteroligt, förstås.

Morgontrött

Av Frida - 17 juli 2014 15:31

Igår var det dags för Baldur att få åka på äventyr till skogen. Det var jag och en tjej från stallet som åkte och hälsade på vår kompis där hon har sin häst över sommaren. Lastningen och resan gick jättebra, de stod som två ljus i transporten, våra fina hästar.


Väl framme och när utrustningen var på, fick Baldur återse Teitur som han gick tillsammans med i vintras. Det var nog Teitur som var mest förtjust, men Baldur kände allt igenom honom.


Vi gav oss iväg i ungefär en timma i mysig skog, upp på höjder och så red vi lite längs sjön Boren. Ungefär all natur som vi inte har hemma i stallet, alltså. Det var jättemysigt och Baldur uppskattade nog skogen mest. Det allra bästa för honom var nog när vi fikade efteråt dock (gräshage för Baldur och fikabröd till oss). Nöjda och glada lastade vi och åkte hemåt igen.


Idag har jag dessutom ridit ut för första gången på Gullver. Det är fjärde gången jag rider honom och hittills har vi hållit till på ridbanan. Men idag var det alltså dags. Det märks att jag sitter på en yngre häst för emellanåt vill han gå åt nåt helt annat håll än vad jag. Men det är bara att styra runt, så är vi på rätt köl igen. Han är ett snäpp piggare än Baldur, men varken spänd eller springig, så när vi lärt oss varandra tror jag att det kommer att bli riktigt bra.



Baldur på långritt för några år sedan

Av Frida - 13 juli 2014 17:26

Idag när jag tog in Baldur så såg Gullver lite fundersam ut och började gå mot oss.

När jag hade lämnat Baldur i stallet och gick ut för att hämta Gullver möttes jag av det här:

Min svårfångade häst...t

Av Frida - 9 juli 2014 10:15

När man har två hästar gäller det att börja i tid. Så jag klev upp kl 06 och begav mig till stallet.

Först ut var Baldur som fick en ordentlig genomgång, glans i man och svans och olja på hovarna innan jag red längs ån tillsammans med M och Svartur. Det gick bra, han blir ju stundtals lite framtung när vi rider med sällskap, men jag får vara nöjd med den ridturen ändå.

När vi kom tillbaka fick Baldur duscha (inte hans favorit) och stå en stund i boxen och torka. Han passade på att sova en stund med huvudet på boxdörren.

Jag gick ut i hagen och hämtade Gullver som var lite tveksam till att komma in, men följde sen med snällt. Han fick också samma genomborstning som Baldur. Spray och hovolja var inga problem. Klok häst! Efter det promenerade vi alla tre och tittade till omgivningarna. Jag tror Gullver trivs.

Av Frida - 8 juli 2014 18:05

Inte trodde jag när sommaren började att jag skulle köpa en häst under min semester... Men ibland är det bara att lyssna på hjärtat och våga chansa, och det var precis vad jag gjorde. Jag har alltså köpt ytterligare en häst (för Baldur kommer jag ju såklart alltid ha kvar, han och jag hör ihop).


Gullver är född på Island och importerades till Sverige när han var 10 månader och har sedan dess vuxit upp på stora betesmarker i stora flockar. Han var med som en av deltagarna på ridlägret i juni och jag (som är kräsen med vad jag tycker om för hästar) föll direkt för hans utstrålning första gången jag såg honom där på stallplanen.


M som är väldigt klok sa direkt det jag kände: "Det där är en Frida-häst". Och sen dess har jag räknat, funderat och kalkylerat på en budget för att kunna ha två hästar. I torsdags förra veckan provred jag, i går besiktades han utan anmärkning och idag hämtade jag hem honom.


Han är alltså sex år i år, en fyrgångare (tvärtemot Baldur alltså) och har jämna, rätt fina gångarter och framförallt en väldigt vänlig själ. Han kan vara lite försiktig, men hellre det än en häst som går på. Jag tror att vi kan få mycket roligt ihop.


Min tanke är att rida hästarna varannan dag (så det blir 3 respektive 4 dagars ridning per vecka och per häst alltså). En bra inskolning för Gullver och en liten nedtrappning i hårdträningen för Baldur (som har presterat otroligt bra under många år). Det här är en ny tid i mitt liv, men det ska bli fantastiskt spännande!


Första mötet med nya flocken gick bra

Fin häst

Han är så ståtlig



Mina två fina



Söta grabbar som fann varandra direkt - Baldur och Gullver


Fina fuxar 

Av Frida - 8 juli 2014 17:53

   Gullver frá Sölvholti

2008-06-15

e: Útsær frá Friðarstöðum

u: Flækja frá Selfossi

Ägare: Frida Gäfvert


 ♥♥♥

Av Frida - 8 juli 2014 17:49

Trots att Baldur går på sommarbete och jobbar på sommarmagen så är han riktigt fin just nu. Eller, egentligen har han känts riktigt fin det senaste halvåret faktiskt. Ingen är mer glad än jag, då vi har kämpat många timmar för att nå hit - där det är enkelt och roligt att rida. Missförstå mig rätt, för det är alltid roligt att rida. Men den här extra glöden när vi vet vad den andra tänker, den är svår att slå.


I två dagar i rad nu har vi kämpat oss ut i värmen, bland flugor och bromsar, och Baldur har gjort det med bravur. Han är min stjärna - helt klart.


Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards