baldur

Alla inlägg under januari 2012

Av Frida - 30 januari 2012 15:44

Jag var superladdad när jag åkte till stallet idag. -7 grader och strålande sol. Som riktiga vinterdagar ska vara enligt min mening. När jag kom fram började jag plocka lite i sadelkammaren och gick sen upp till hagen för att hämta Baldur. Jag hittade honom på stora fältet där det rådde stora förmiddagsvilan. Flera av hans nya kompisar låg ner och tog igen sig. Baldur stod dock och letade mat i godan ro.


Provade ut den nya blå grimman och gick ner till stallet och började borsta honom och kolla över så han mådde bra. Sen försökte jag brodda på de frambroddar jag tog av igår vid ihopsläppet. Det var lättare sagt än gjort för när det hade gått tjugo minuter hade jag bara fått i en brodd. Som tur var kom en räddande ängel och lånade ut sin broddutrustning, så nu sitter där alla broddar på plats.


Efter att jag lett ut Baldur till hagen igen så hjälpte jag till med lunchfodringen. Ville se hur det gick till eftersom det är min tur på lördag. Men det ska nog gå bra. När jag satte mig i bilen insåg jag att jag hade varit i stallet i 3 timmar utan att egentligen ha gjort något... Men det gör liksom ingenting, det är ju kvalitetstid!


Sadelkammaren



Paddocken och baksidan av stallet, på vägen till lösdriften.



Baldurs kompis vilar, har tyvärr inte lärt mig alla namn. Notera Baldur i bakgrunden.



Baldur tittar sig omkring.



Lilla Baldur och stora vattentunnan



Hej kompis!



Det är bara bruna hästar i hagen, så Baldur syns väl :)


Av Frida - 29 januari 2012 17:50

Igår påbörjades min flytt till Linköping. Vi bar och kånkade hela dagen och blev inte klara förrän sent på kvällen. Ungfär nu, ett dygn senare, är det mesta i lägenheten på plats och de flesta saker uppackade ur flyttlådorna. Det börjar kännas hemtrevligt.


Baldur fick byta hem idag på förmiddagen. Det kändes konstigt att lämna mitt kära lilla stall i Hagebyhöga där jag hållti till i snart tretton år. Jag har många roliga minnen därifrån och har alltid känt mig väldigt välkommen. Det har varit mitt andra hem, helt enkelt.


Men nu är jag ändå redo för nya äventyr i livet och kära Baldur får följa med på dem. Strax efter kl 11 stannade vi på gårdsplanen i Stall Kullersbro som ska bli Baldurs nya hem framöver. Vi slog följe med M (som bor och driver sin verksamhet på gården) och lilla Gódi (valack, 4 år) upp till lösdriften för att träffa Baldurs nya kompisar. Han kommer gå i en stor hage med både stora gräsytor och skogsområden tillsammans med ungefär tio andra islandshästkompisar (ett äldre ponnystro och ett varmblod finns där också) i åldern 2-21 år. Ihopsläppet gick lugnt och fint. Baldur visade upp sig från sin bästa sida. Skrittade och travade lite, men ställde sig sen och åt lite barr från marken. Han verkade accepteras direkt i alla fall. Det ska bli spännande att åka dit imorgon och se hur han kommit till rätta.


Tyvärr hann jag inte ta fram kameran någon gång. Min pappa stod för dokumenteringen då han filmade hela utflykten, vi får se om den är något att visa framöver. Jag får helt enkelt ta lite nya bilder imorgon.


Mot nya äventyr...

Av Frida - 26 januari 2012 09:23

Just nu mellanlandar jag vid datorn innan det är dags för lite rensning snart igen. Så gott som allt är packat och det som kvarstår nu är nästan egentligen att frakta allt till min nya adress. Idag packade jag även ner mina stallkläder och Baldurs täcken, schabrak och allt vad han nu har, här hemma. Det som återstår nu är att göra iordning alla grejer i stallet så de är fina inför flytten. Men det får bli imorgon...


Igår red jag och J ut tillsammans. Det blev inte så långt eftersom jag hade glömt sockan (på EN fot, har jag mycket att tänka på kanske?) och således började frysa om foten ganska snabbt. Baldur var inte heller på något arbetshumör och ville hellre hem till mellismaten.


Idag var jag tidig i stallet och valde att bara borsta på min prins. Passade på att ta lite (suddiga) bilder. Det är ju rätt svårt att ta bilder inne i stallet tyvärr.



Lyckades få oskärpa i hela bilden, men jag gillar det ändå på nåt sätt

 


Jag vet inte om andra försöket blev bättre, egentligen ;)

Av Frida - 24 januari 2012 10:00

Det är så hårt i marken just nu så både igår och idag blev det endast skritt. Igår hade Baldur tre kompisar med sig, men idag var vi själva.


Antingen blir det skrittrundor resten av veckan eller så får Baldur gå i hagen och skrota. Det blir ju som jag nämnt tidigare flytt i helgen och det är MYCKET att ordna med. Dessutom måste jag ju vara på jobbet resten av veckan och hinna åka till stallet. Men jag ska försöka hinna skritta åtminstone onsdag och torsdag också. Mest för mitt samvetes skull.


Baldur-bus i snön

 


Senare idag ska jag hämta min nya bil (som jag köpt för att kunna åka till stallet framöver).
En Peugot 308.

Av Frida - 22 januari 2012 10:07

Det har ju kommit snö inatt, men jag kunde som tur var ta mig ut till stallet på cykel för morgonfodring. Trotsade snön och red i 45 minuter. Det är svårt att hitta någonstans att ta vägen nu när det är snö och stenhårt i marken, så jag red runt lite på måfå och åstadkom vad jag kunde liksom. Mest skritt, lite tölt och lite trav. Sen bestämde Baldur helt själv att han skulle galoppera upp för en backe. Så då fick han göra det, men inte i det tempo han ville. Något måste jag ju få bestämma, hehe.


Idag är det precis en vecka till Baldur byter stall. Det känns väldigt spännande, men samtidigt lite vemodigt. Jag kommer att sakna mitt goa stallgäng.

   


Av Frida - 21 januari 2012 18:48

Idag var det kallt och jag frös om tårna redan när jag grejade i stallet. Släppte in hästarna för mellishö och sen gick Baldur och jag en kort promenad i kylan. Jag ska försöka rida imorgon istället innan jobbet.



Fast jag kan inte påstå att jag saknar snön. 

Av Frida - 19 januari 2012 16:39

Som jag nämnde tidigare är jag ledig idag och som den hästnörd jag är så passade jag på att ha en riktig stalleftermiddag. Jag har hand om en kompis häst den här veckan, så jag passade på att ordna i boxarna riktigt fint och fyllde på nytt strö. Gjorde extra många hästpåsar och skurade mathinkarna extra noga. Sen fick Baldur en ordentlig genomborstning (som senare skulle visa sig vara helt meningslös). Jag "vägde" honom med måttbandet, 341 kg om jag mätte rätt. Ganska lagom faktiskt.


Red ut i ungefär en timma. Började med traven idag, han försökte maska lite och travade i den långsammaste traven han kunde, men jag lyckades busa upp honom lite efter att ha startat i galopp några gånger och sen gick det av bara farten. På hemvägen samlade jag ihop honom lite och det gick riktigt bra. Han vet när det inte är så långt kvar till stallet, då passar han på att gå så fint han kan så han får skritta resten av biten.


När jag kom tillbaka hade han lera långt upp på magen. Hela sadeln var täckt av ett lager, så det var bara att ställa sig och smörja utrustningen idag igen.



Såhär söt är man efter en ridtur, helt grå på ben och mage (och hage).


Av Frida - 18 januari 2012 19:37

Peppad efter gårdagens "bra-känsla" såg jag fram emot en ridtur i mörkret. Jag hade tänkt att rida i paddocken, men jag hann knappt ens skritta fram förrän det drog in ett oväder med regn och snö och jag insåg nästan direkt att det bara var att vända hemåt igen. Efter 5 minuter utomhus i regnet var vi lika blöta både Baldur och jag.


Imorgon är jag ledig, så jag får passa på att rida ordentligt då istället. Eftersom det inte gick idag så passade jag på att smörja in sadeln och tränset.


 

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards