baldur

Alla inlägg under september 2013

Av Frida - 28 september 2013 15:15

Den här dagen gick över förväntan och glad och lycklig har jag nu hamnat i soffan efter en riktigt bra tävlingsdag.


BLÅBÄR


Hoppning - Baldur kändes fin på uppvärmningen och blev överlycklig över att se hinder. Han började göra glädjeskutt redan i traven (!) och dessa fortsatte i varje galoppfattning (OCH mellan hinder nummer ett och två inne på tävlingsbanan...). Hur som helst så kändes rundan hur bra som helst, han var supertaggad, pigg och drog mot varenda hinder. Och här ser man vad träningen med ytterskänkeln har gjort för vi kunde rida supersnäva svängar och han var med på varenda vink. I det här delmomentet var vi snabbast och vi VANN :) Jag fick ett presentkort på Hööks och en rosa reflex.


Tregång - Här skulle vi visa tre gångarter; tölt, trav och galopp. Han kändes fin rakt igenom och vi slog vårt personbästa och fick 4.5 i slutpoäng. Omdömet blev fin form, men något energifattigt.


SLUTRESULTAT: En andraplats


Duktiga


TRANBÄR


Hoppning - Här hade han bra tryck, men tyvärr var jag lite för laddad och red så fort att vi missade ett hinder, så 4 fel. Det fanns ingen tvekan hos Baldur, duktig!


Fyrgång - I den tidigare klassen saknades det ju lite energi, vilket jag tog fasta på och ändrade till klass nummer två. Tölten blev då fantastiskt fin och belönades med 5.0, men det gjorde att Baldur glatt fortsatte tölta även när det var trav. Resten av programmet gick smärtfritt, men vi slutade sist på 3.5 i slutpoäng.


SLUTRESULTAT: En sjätteplats


Två rosetter på världens bästa häst



Alla våra fina priser som vi fick idag


Av Frida - 26 september 2013 10:08

På lördag är det dags för 1-årsjubileum av ridhuset i stallet och därmed en liten tävling. Superkul såklart och Baldur och jag har övat flitigt i snart en månads tid. Det är en kombinationstävling med både hopp och gångartsridning och bästa ekipage i båda grenarna vinner.


Det finns två klasser (Blåbär och Tranbär) och jag har valt att ställa upp i båda. Så igår hoppade vi genrep (lite tvekan på muren, i övrigt mycket fin) och idag övade jag fyrgångsprogram. Baldur kändes lovande trots att jag inte red så länge. Imorgon får han vila och ladda upp litegrann. Jag är laddad!


Av Frida - 17 september 2013 10:14

Idag fick Baldur vinterfrisyr. Det var välbehövligt för orken, det har varit en varm höst. Dessutom kämpar han på så bra i ridningen (igår på träningen fick vi till en mycket trevlig galopp bland annat) att han blir sjöblöt efteråt.


        

Av Frida - 11 september 2013 20:09

Det känns som vi är inne i en fantastisk period just nu för ALLA ridtillfällen sedan ridskolan startade har varit toppen. Baldur är så mjuk och följsam och vi dansar fram. I måndags övade vi serpentinbågar och Baldur som har haft lite svårt att hålla trav (han går över i tölt) på böjt spår travade runt som han inte gjort annat. Helt lös och ledig.


I tisdags red jag i repgrimma en timmas skritt och idag red jag (också) barbacka, men med träns. Idag galopperade vi mest, men även där var han mycket lyhörd och rolig att rida.


Imorgon ska vi hoppträna litegrann igen. Spännande!


Av Frida - 5 september 2013 13:58

Det verkar som ridning gör susen på Baldurs lite svullna knä (där såret sitter) för efter mitt pass på banan hade svullnaden gått ner rejält. Bra! Han var dessutom riktigt duktig när vi övade på samma övningar som vi gjort på träningarna. Vi fick bland annat till en härlig taktfast tölt, och en supervändning för ytterhjälperna galopp.


Av Frida - 4 september 2013 16:11

Baldurs lårkaka finns kvar, även om den åtminstone inte blir värre. Jag inbillar mig till och med att den kanske krymper lite för varje dag. Hirudoidkrämen använder jag och jag hoppas ju att den gör sitt.


Min dressyrträning för den här veckan blev i söndags istället för i måndags då min träningskompis är utomlands och både M och jag hade tid. Vi fortsatte där vi slutade förra veckan med att flytta hästen rakt, men även lite fortsättning med skänkelvikning i skritt och trav (svårt...). Baldur kämpade på som den islandshäst han är och blev TRÖTT på slutet.


Igår när jag tog in honom från hagen hade han än en gång varit i blåsväder och hade ett ganska djupt sår på insidan av vänster bakhas. Typiskt. Eftersom det var tredje gången gillt med sårskador så beslutade vi oss för att flytta Baldur och Freyja till en egen hage. Där går de nu med gräs upp till knäna och har det bra.


Idag skrittade jag i en halvtimma för att känna så att han inte var halt på något ben, vilket han lyckligtvis inte var. Så nu kör vi på som vanligt och ska träna till kombinationstävlingen (hoppning + gångartsridning) i slutet av september.


Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards