baldur

Alla inlägg under oktober 2013

Av Frida - 30 oktober 2013 15:54

I söndags gick Equiterapeuten igenom Baldur igen. Som jag har misstänkt är knutan på manken tillbaka, så där fick han laserbehandling. Förutom några smålåsningar var han fräsch i kroppen. Skönt att få ett kvitto på det.


Idag passade jag på att rida ut på förmiddagen och just nu låter jag bli tölten helt tills övergångarna från galopp till trav har satt sig. Nu har vi kommit så långt att 8 av 10 övergångar väljer han trav. Men så sitter jag till fel, eller hamnar i obalans och då blir det tölt. Nåja, det är bara att öva och vi har trots allt gjort ganska stora framsteg på en vecka.



Fluffmonster från idag

Av Frida - 23 oktober 2013 10:18

I takt med att Baldur har blivit mer och mer lättstyrd och böjlig har också traven försvunnit. Hans gångarter just nu är skritt, tölt och galopp. Men med lite intensiv dressyrträning med bästa M har vi fått redskap för att lura fram traven. Så igår var det övergångar galopp-trav som Baldur med rätt så enkla hjälpmedel (ledande tygeltag och byta riktning) lyckades med. Kul!


Idag ska jag rida ut en tur tillsammans med trevligt sällskap och sen får Baldur vila i dagarna tre.


Av Frida - 9 oktober 2013 10:44

Baldur fortsätter att glänsa och vi har haft roligt tillsammans ända sen tävlingen. Jag försöker varva träningar på ridbanan med fartfyllda uteritter, eller lite lagom i repgrimman. Omväxling förnöjer. Den här veckan ser ut:


MÅNDAG: Dressyrträning med fokus på sidförande hjälper, vända rakt upp och sedan skänkelvikning ut till spåret. Vi övade även på övergångar trav - galopp.


TISDAG: Skritt 40 minuter i repgrimma och underbart väder.


ONSDAG: Träningspass på ridbanan med lydnad, bommar, små hinder och olika ridvägar i trav och galopp där jag koncentrerade mig extra mycket på att Baldur ska behålla takt och form genom hela passet - oavsett gångart. Jättekul och duktig häst.


TORSDAG: Lugn uteritt/arbete från marken


FREDAG: Vila


LÖRDAG: Vila


SÖNDAG: Löshoppning i ridhuset


Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards