baldur

Alla inlägg under juni 2014

Av Frida - 11 juni 2014 17:12

Näst sista träningen bestod av tölt. Välbehövligt, då vi snart ska tävla. Med massor av pepp från Malin lossnade det riktigt bra. Det blir allra bäst när jag verkligen orkar driva hono, (såklart) då får han både resning och fin takt. Jag red mycket volter, åttvolter och serpentiner, allt för att inte fastna i ett tempo. Han känns bäst i höger varv där jag får honom högre i formen.


Sista träningen på söndageftermiddagen var valfri. Jag valde att öva lite på det töltprogram vi kommer att tävla den 17/6 där det dels ingår kort- arbetstempo tölt och valfritt tempo tölt på lös tygel. Fick värdefulla tips även här. Han gör sig bäst i ett väldigt kort tempo där han orkar vila på steget mest. Han kan inte heller gå för fort med lösa tyglar, då han hamnar i travtakt.


Tiden fram till tävlingen kommer jag att öva korta sträckor kort tölt och vara nogrann med att han tar mina bromsande hjälper och lyssnar på rösten. Därför har jag ridit mycket tölt, halt, tölt, halt, vilket går jättebra. Bara jag kan hålla mina nerver i styr så gör ju Baldur resten.


För att återgå till ridlägret så är det otroligt intensivt, men framförallt givande och fantastiskt roligt. Nu har jag massor att öva på hela sommaren.



Högrest och fin



Det är roligt att tölta



Lite låg i formen



Närbild



Glad ryttare, koncentrerad höst





Av Frida - 11 juni 2014 17:03

På lördagseftermiddagen stod "Trav" på schemat och vi skulle vara noga med rakriktning. Baldur kändes fin och fräsch och uppvärmd sedan förmiddagen så redan från början hade jag honom med mig. Jag red inte riktigt hela tiden ut, då jag ville spara på honom och när han gick så bra så vill jag inte nöta för sakens skull. Glad över min fina häst skrittade jag av. När alla var färdiga avslutade vi kvällen med god mat och trevligt umgänge.



Travar och försöker rakrikta



Alla i gruppen samlade



Skrittar av, fin häst

Av Frida - 11 juni 2014 16:43

Fredag, lördag och söndag förra veckan var det dags för träningsläger för mig och Baldur. Han går ju på bete sedan någon vecka och har blivit lite rund om magen, men det märktes inte alltför mycket i ridningen, som tur var.


På fredagens träning var det mest en kontroll vad vi egentligen behöver öva på. Nu känner ju M mig och Baldur vid det här laget, så våran uppgift hela helgen var: Rid med sträckt tygel och tänk på sitsen... Hur som helst kändes Baldur rätt så fin och vi började med en positiv känsla.


Lördagens första träning bestod av "Galopp och hopp" där det var kryss uppställt längs medellinjen och däremellan travbommar. Vi kom igång någonstans på mitten då det gick som bäst. Generellt måste jag vara kvick och tillföra mycket energi med min ridning, då går han som bäst. Travbommar är och kommer alltid att vara det och vi lyckades fastna på några bilder som rätt så bra fångar hans smidighet över dem.


De små kryssen hade vi lite svårt att få till med avståndet, men han är ju snäll och hoppar i alla lägen.



Travar med rätt bra tryck



Lycklig ponny



Tar fart efter hindret



Sträcker sig över. Han har rätt långa kliv när han är på det humöret :)


Samlad



Han har även lyft när han vill, kolla bakbenet



Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards