baldur

Alla inlägg under december 2012

Av Frida - 30 december 2012 10:49

Eftersom det blir lite hafsig ridning när det är tävling så ville jag rida lite idag också för att få en bra känsla inför vilan. Så jag gick ned till ridhuset och red ett jätteroligt pass på Baldur, vi busade i tölt först och sen gick vi över i trav och galopp vilket kändes hur bra som helst med en mjuk och följsam dressyrponny. Allt bara stämde! Det känns jätteroligt och inspirerande att jobba vidare med den här känslan som jag har just nu.


Men nu blir det två veckors MYCKET välförtjänt vila för Baldur. Han har utvecklats något enormt sedan vi flyttade till Kullersbro, men framför allt under hösten då han gått från klarhet till klarhet. Och det är ju himla roligt att det går att utvecklats trots att man fyller 16 under nästa år.


Så i två veckor kommer jag att borsta, putsa, PUSSA och mysa med min fina häst. Och kanske ta en lite promenad med grimma och grimskaft någon gång ibland om MIN abstinens blir för stor.


 
Baldur är lycklig (och lite trött) på sitt jullov

Av Frida - 30 december 2012 10:35

Jag jobbade ju egentligen till kl tre, men hade väldigt snälla kollegor, så jag fick gå trots att det var ganska rörigt. Jag cyklade från jobbet i full fart, hann knappt in i lägenheten innan jag var ute igen - och på väg till stallet. Väl där stod Baldur redan inne (en lika snäll stallkompis) så jag gick banan en sista gång (då vi hade fått den via sms dagen innan) och sen satt jag i princip i sadeln.


Eftersom det är isgata på hela stallplanen fick vi alla ekipage värma upp i ridhuset, det var dock strängt förbjudet att hoppa hela banan, men man fick rida över enstaka hinder. Efter uppvärmningen så stod vi utanför sargen och väntade, så det blev en del stillastående vilket resulterade i en rätt så seg Baldur när vi väl skulle hoppa. Dock är han ju så snäll så han hoppade ändå. Vi fick ett litet pet på en bom - 4 fel, men jag tror att det ändå var snabbast tid.


Nu är det ju felfria ritter som går före, så vi slutade på en fantastisk fjärdeplats vilket jag är väldigt nöjd över efter förutsättningarna. Alla fick ju varsinn julklapp och i mitt paket låg det öronvärmare och en värmeluva.


Efter hoppningen hjälptes vi åt med kvällsfodringen och for vidare till en lokal i Malmslätt där det först var årsmöte och lite planering inför vår och sommar och senare avslutning med julklappsspelet. Jag var inte hemma förrän efter midnatt, men kunde se tillbaka med glädje på dagen.


Eftersom vi blv filmade på tävlingen så har jag inget att visa därifrån ännu.

Så jag visar en bild på (en del...) av julklapparna från spelet.


Av Frida - 27 december 2012 10:07

Sagt och gjort, idag hoppade vi en liten bana. Vi övade på några läskiga hinder inför tävlingen vilket inte var några problem. Jag blev filmad och tänkte visa den här. Det har hänt en del med hoppningen sen vi började, det är ju långt ifrån perfekt, men jag känner stor skillnad och det är ju huvudsaken. Jag tycker hans språng är fina, han "hänger" lite mer i luften nu för tiden och jag har lite mer kontroll på galopperna...


Murmattan ligger på 70 cm, där hoppar han bäst.
  



  

Av Frida - 26 december 2012 16:15

Eftersom det var regn idag, och det där islagret hade krupit fram, så tog jag det säkra före det osäkra och red ett dressyrpass i ridhuset. Efter lite uppvärmning med fokus på tempo blev han faktiskt fin. Vi fick faktiskt till några steg i trav där han längde sig utan att springa iväg, det var häftigt.


Det blev ett ganska intensivt pass som inte höll på så länge, men jag kände ändå att vi fick igenom något. Imorgon ska jag hoppträna tillsammans med A och Bergthóra, det ska bli kul att "checka av" lite inför lördag.



Snöblöt häst väntar på godis efter ridningen

Av Frida - 23 december 2012 14:09

I fredags vilade Baldur, igår red jag ut tillsammans med två stallkompisar. Efter ett tag red en av tjejerna iväg åt ett annat håll medan jag och den tredje tjejen skulle ta en liten paus. A skulle kratsa ur hovarna på sin häst och oturligt nog slutade det med att hästen drog iväg hemåt.


Baldur såg först sin ena kompis gå åt andra hållet, och stunden efter drog den andra iväg i full galopp. HAN stod fortfarande still eftersom jag bad om det, fina häst!


I vilket fall som helst, jag och A (som fick tag på sin häst) började gå hem mot stallet igen. Vi kände oss dock inte riktigt färdiga utan vi gick in i ridhuset, byggde upp två hinder och hoppade en stund. Det är ju Julklappshoppning i stallet på lördag, så vi passade helt enkelt på att öva lite.


Idag blev det vila igen, och imorgon är det dags för den årliga julaftonsritten!


Av Frida - 19 december 2012 19:12

Idag satt jag i sadeln igen efter två dagars vila för oss båda. Eftersom det var minusgrader idag så chansade jag och red ut en sväng. Det gick bra, troligtvis tack vare snösulor och brodd och en häst som är säker på foten. Vi höll ganska mycket tempo och hade jag bara ridit lite längre hade det nog känts riktigt bra.


Imorgon ska jag försöka mig på en ny uteritt innan jobbet och förhoppningsvis kan jag rida lite längre då.



Baldur för några år sen

Av Frida - 16 december 2012 10:18

I fredags vilade Baldur, igår red jag ett seriöst dressyrpass i ridhuset och idag busade vi lite. Jag red i sadel och repgrimma och vi övade T5, alltså tölt med steglängdökningar på långsidorna. Baldur fattade ganska snabbt vad det var frågan om. Bäst gick det i vänster varv där vi faktiskt hade något som kan snudda till ökad tölt. Kul!


Jag fortsätter nedtrappningen och nästa vecka ska jag rida fyra dagar, veckan efter 3 dagar och sedan blir det helvila. Det kommer nog Baldur att uppskatta.


Av Frida - 13 december 2012 18:41

Igår var equiterapeuten på besök hos Baldur för en genomgång. Hon kände igenom honom senast i maj och tyckte att han kändes fräsch och fin i det stora hela. Låsningen till höger i ländryggen såg mycket bättre ut även om det fortfarande sitter lite där.


Hon hittade en muskelnkuta på vänster sida av manken som hon laserbehandlade. Jag har misstänkt att det har varit något då han viftat lite på huvudet när jag borstat honom just där. Det är oklart varför detta har uppstått men sadeln ska inte vara inblandad i alla fall då den är kollad så sent som förra veckan och då satt den ju inte emot. Baldur njöt i alla fall av all uppmärksamhet och slickade sig om munnen varvat med att somna till attförsöka pussa equiterapeuten. När vi var färdiga ville han inte gå därifrån.



Idag fick vi order om motion i trettio minuter.

Det var -22 grader, så det fick bli lydnadsträning i ridhuset så även jag fick röra på mig...

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards