baldur

Alla inlägg under juni 2012

Av Frida - 28 juni 2012 15:55

Idag skrittade jag en timma, som lite återhämtning efter igår. Tror Baldur tyckte det var rätt skönt. Jag satt och filosoferade över vilket vackert sommarland jag red runt i.


Av Frida - 27 juni 2012 19:56

Idag hade jag ordnat ihop ett litet gäng (på tre personer) som skulle öva lite hoppning på egen hand eftersom hopptränaren är iväg på semester ett par veckor.


Eftersom Baldur nyss har haft en vilovecka så var min plan att ta det lite lagom lugnt och hoppa bara några språng. Den planen hade inte Baldur kan jag säga... Han har nog stått och samlat på sig energi veckan som var, för som han skuttade och bockade mellan hindrena :) Så otroligt skoj och en stor lättnad att han visar glädje i hoppningen igen. Och det bästa var att jag kände hur han bjöd på hindren och verkligen ville!



Han tar rejäla språng i alla fall

Av Frida - 25 juni 2012 09:34

Även i lördags tog jag mig en liten ridtur som kändes bra. Igår blev det lite longering och lek på ridbanan. Han bockade i galoppen, följde mig som en hund mellan koner och sockerbitar - så nu tror jag att han är frisk. Idag blev det tyvärr ingen ridning då regnet öser ner.


Igår tog jag och två stallkompisar varsin skottkärra och mockade i hagen, vi höll på i två timmar och fick bort en hel del. Resten får vi ta en annan dag.



Baldur & Kjarni

Av Frida - 22 juni 2012 17:46

För mig är det en extra glad midsommar eftersom jag har skrittat (och travat lite...) på min ohalta häst. Jippi ♥
Jag är dessutom ledig i helgen efter att ha dragit mitt strå till stacken och jobbat lite idag.

Just nu kan det nog inte bli bättre!


Baldur har det bra i hagen

Av Frida - 20 juni 2012 20:29

Hela den här veckan är det avelsbedömning på Gerstorp, Stenholmen, som ligger bara en liten bit från Kullersbro. Jag har aldrig varit på någon avelsbedömning innan och passade på att åka idag (tillsammans med resten av stallgänget), då stallägare M skulle visa sin vackra Hrafndís från Kullersbro.


Innan ridbedömningen (som jag var på) genomfördes, så hade det varit exteriörbedömning och det hade gått bättre än väntat. Man har 10 sträckor (5 vändor fram och tillbaka alltså) på sig att visa valfria gångarter på och domarna dömer ju de olika gångarterna men också spirit, form under ryttare och ett totalintryck av ekipaget.


Det gick bra för M och Hrafndís fick en totalbedömning (där man räknar ihop exteriör- och ridning) på över 7.5 vilket innebär att hon hamnar i stamboken. Jätteroligt att se och speciellt roligt är det ju när man känner någon som deltar.



 

Hrafndís från Kullersbro
Född 2005

e: Hrafnfaxi fra Vestra-Geldingahólti
u: Gná från Fagerhult


Skritt

Tölt

Trav



Galopp


Pass

Av Frida - 18 juni 2012 19:24

Idag var Baldur bättre i sitt ben. Möjligtvis lite stel på böjt spår, men vi var tre som tittade och inte såg något uppenbart. Jag har knappt kunnat sova de här dagarna och inbillat mig allt möjligt, så det är skönt att han är bättre. En kollega skrämde upp mig igår med senskador och lång rehabilitering så jag hade ju hjärtat i halsgropen idag när jag åkte till stallet.


Jag har klämt och tryckt och böjt på hela bakpartiet och han reagerar inget alls någonstans. M funderade på om han möjligtvis sträckte sig under ridturen i fredags eller i hagen och att det är det han känner av. För att vara på den säkra sidan får han stå en bit in i veckan, kanske att jag skrittar/promenerar honom lite till helgen. Jag kan åtminstone andas ut för tillfället. Det tär på en när djuren inte riktigt mår bra.



Vi gosade lite i hagen, det kliar av dessa eländiga flugor, tycker han.

Av Frida - 18 juni 2012 19:19

I torsdags kväll var vi fem stycken från stallgänget som var ute och åt på Tannefors slusscafé, på torsdagar har de skaldjursafton. Vi åt "Skagentallrik" allihopa och det var riktigt gott. Kul att träffas utanför stallet och lära känna varandra lite bättre. Vi diskuterade hästar som varit på Kullersbro, tantlägret och vår hoppteknik på onsdagar bland annat. Och det blev mycket senare än vad jag hade tänkt mig...



En stund in i måltiden, när jag kom på att jag skulle föreviga

Av Frida - 16 juni 2012 18:04

Igår red vi ut några stycken från stallet och Baldur sprang som en idiot. Alltså galopp hela tiden i princip. Idag är han halt på ett bakben :(. Jag märkte det i samma sekund när jag satte på grimman i hagen och skulle gå till stallet, men jag slog bort det och trodde bara att han var lite seg i benen. Men sen kände jag det direkt när han tog sitt första steg i skritt. Provade longera några varv och han lyfter inte riktigt höger bakben.


Nu är mattehjärtat i upplösningstillstånd kan jag säga. Han brukar aldrig vara halt, så nåt har ju hänt. Jag hoppas innerligt att han "bara" sprang lite för fort och lite för mycket igår. Men alla värsta tänkbara diagnoser rullar ju runt i huvudet.


Nu får han vila helt i några dagar så får jag ta ny ställning efter helgen. Usch, vad det här är jobbigt.



Bli frisk fort!

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards