baldur

Alla inlägg under december 2011

Av Frida - 31 december 2011 12:26

Jag tänkte försöka mig på att sammanfatta mitt och Baldurs år. Som vanligt är det både med- och motgångar, men på det stora hela har det varit ett bra år och vi har kommit en bra bit på väg. Just nu är vi inne i en nedåtgående spiral, men vad passar då inte bättre än ett nytt år med nya möjligheter!


Januari: Baldur hade problem med en hov nästan hela hösten och en bit in i januari, så vi började från noll i januari med skrittrundor och igångsättning.


Februari: Fortsatte jag att sätta igång honom. Målet var att byga upp honom långsamt och hållbart igen.


Mars: Då började hoppet komma tillbaka att det någon gång kunde blir vår. Ljuset kom tillbaka och Baldur fällde av sin långa tjocka vinterpäls.


 

April: Var igång "på riktigt" igen och låg i hårdträning inför vårens tävlingar och kurser.


Maj: Tävlande vi både i första-maj-tölten på Stenholmen och var med på helgkurs för Thilde. Hela maj gick han som en klocka och att vi kom sist i tävlingen gjorde ingenting. Släpptes på sommarbete.


  


Juni: Glada dagar i solen, takterna från kursen satt fortfarande i och vi utvecklades riktigt mycket tillsammans.


    


Juli: Var med i en clear-round på Tollstad, hoppade 50 cm och kom runt banan med 8 fel.


 


Augusti: Dags för Åsa-träningarna att komma igång. Red mycket till vattnet och badade och hopptränade några gånger.


September: Dags för höstens kurs med Thilde. Den gick om möjligt bättre än den på våren. Sista passet lekte vi oss igenom. Vad lätt det kändes att rida! Red den bästa Åsa-träningen någonsin efter det. Han var så underbart fin så det var en fröjd.


 


Oktober: Fortsatte bra, många uteritter med goda vänner. Baldur blev klippt på halsen och slapp bli genomsvettig efter varje ridtur.


November: Eftersom snön aldrig kom kunde jag fortsätta rida som vanligt, ingen var nog gladare än jag. Jag har ju förra vintern i färskt minne där snön satte stopp för många planer...


 


December: Stelt, tråkigt, kallt, mörkt. Noll inspiration. Bättre lycka nästa år, helt enkelt.


Det är mycket som händer i mitt liv just nu. Under januari ska jag flytta, bytta jobb, byta stall, bli sambo och skaffa bil. Baldur kommer att flytta till ett toppenställe där jag tror att både han och jag kommer att trivas hur bra som helst. Det är nästan så att jag räknar ner dagarna.

Av Frida - 30 december 2011 20:19

Idag hann jag borsta honom riktigt ordentligt. Jag var extra noga med hovskägget och manen. Hovskägget blir ju rätt lerigt nu när det inte är någon snö, men idag lyckades jag reda ut och få bort leran på alla fyra hovar. Borstade även igenom manen efter att ha haft i lite glansspray. Han har fått ganska lång man nu.


När han var färdigborstad tog vi en liten promenad tillsammans. Baldur var mycket duktig och stannade när jag stannade, backade när jag ville, följde mig med spetsade öron i serpentiner längs grusvägen och gick efter mig lös sista biten. Han är världens finaste.



Manen som har växt lite nedanför halsen.

Av Frida - 26 december 2011 11:49

Baldur har inlett sin vilovecka med en 30 minuters promenad på juldagen tillsammans med mig. Idag har han bara fått gå och skrota i hagen. Jag tog in honom och borstade av den värsta leran och släppte sedan ut honom till lunchen igen. Om jag får gissa så hinner han rulla sig både en och två gånger till imorgon. Han trivs nog med sin vilovecka.


 

Av Frida - 24 december 2011 10:29



Baldur ville bara inte se glad ut trots att Sarah stod och tuggade frenetisk på en morot och P stod och hoppade upp och ner med en höpåse full med hö. Vi gjorde i alla fall ett gott försök...

Av Frida - 24 december 2011 09:51

Redan vid halv sju blev jag hämtad av Sarah och vi begav oss till stallet för en tidig morgonritt. Hästarna fick komma ut och äta i frukost i hagen medan vi fixade i ordning i stallet. Självklart fick hästarna både äpplen och morötter i matburkarna och i höet, det är ju bara julafton en gång om året.


När vi var färdiga och väntade på att hästarna skulle äta upp bytte vi traditionsenligt julklappar med varandra. Jag fick julgodis och en fin ljusprydnad.


Efter det väntade en ridtur. Vi red i repgrimma båda två och Sarah hade sin shettis som handhäst, så vi var två personer och tre hästar. Baldur hade såklart sin fina tomteluva på sig och vi nynnade lite på "Bjällerklang" för att försöka få in någon julstämning då det inte direkt är någon snö häromkring.


Nu ska jag snart vidare på jullunch hos farmor och farfar innan jag ska jobba på sjukhuset ikväll. Då är det dags för min tomteluva att åka på.



Baldur var snäll och höll sin borste


Av Frida - 23 december 2011 16:24

Idag hade snön smält bort när jag gick upp och som hästägare blev jag ändå rätt nöjd. Om det inte vore för att det blir lerigt istället och att det är julafton imorgon hade det varit toppen. Men det gick ju faktiskt att rida idag. Så jag och J tog en fartfylld tur på gräsvägarna som innehöll både hopp och galopp.


Vi galopperade så vi fick tårar i ögonen, men det var ingen av oss som behövde driva våra hästar om man säger så. Tyvärr fick jag inte den där toppenkänslan idag heller och det känns just nu som en riktig svacka. Så efter imorgon (när den årliga julaftons-morgonsritten går av stapeln) så ska Baldur få vila i en hel vecka. Så börjar vi liksom om efter det. Det passar ju också ganska bra eftersom det är en rätt innehållsrik vecka på året.



Reflex-Baldur



Reflex-Mixa



Av Frida - 21 december 2011 18:20

Eftersom det nu har kommit snö och egentligen är plusgrader innebär det kramsnö och snöstyltor i hästarnas hov. Så jag skippade ridningen idag och tog med mig Baldur och två av hans kompisar (och ägare) på en liten promenad i snön istället. Vi var inte ute så länge, men tillräckligt för att få lite lagom energi. Baldur var jätteduktig och halkade inte en enda gång (som jag i och för sig tror var alla broddars förtjänst...)



Ingen smickrande bild, men dock nytagen. Baldurs päls växer som ogräs :)

Av Frida - 20 december 2011 12:12

Det blev en fartfylld uteritt på gräsvägarna idag, mest trav och galopp. Det gick väl överlag bra, men han är fortfarande lite tung i handen emellanåt. Idag lyckades jag lossa honom mot slutet och sitter jag ner ordentligt i sadeln så orkar han bära sig själv. Jag hoppas att paddocken är skaplig i underlaget imorgon, skulle behöva gå in där och trimma lite, känner jag.



Baldur -08 när han fortfarande bodde på Ekhaga, jag hade lånat honom för att rida lite. Lycka!

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards