baldur

Alla inlägg under maj 2013

Av Frida - 31 maj 2013 16:45

Förr om åren hade jag ju Baldur på sommarbete hos min vän A. Där har det fötts en del föl och Baldur har ju såklart varit kär i allihopa. På Kullersbro kommer det allt som oftast träningshästar och nu föll det sig så att det för tillfället bara är en träningshäst kvar, som ju då behöver sällskap.


Sólfari som han heter är alltså uppfödd hos A och om jag letar långt tillbaka i arkivet har jag nog en del bilder där Baldur står och längtar efter lille Sólfari. Nu föll det sig så att Baldur fick vara kompis åt honom fram tills han åker hem igen.


De är väldigt lika, men gammal är äldst, säger Baldur. Och han tycker nog att den söta lilla fölungen inte är lika söt längre...





Av Frida - 30 maj 2013 12:00

Han är ju helt bedårande söt


     

Visst?

Av Frida - 29 maj 2013 19:41

De senaste veckorna har vi mest ridit ut. Och de allra sista gångerna har det känts riktigt bra och jag har kommit åt honom precis så som jag vill (och alltid strävar efter, men det är sällan det går...) och får då i gengäld en fin och stadig form.


Idag var det dags för tandkontroll på eftermiddagen och Baldur hade några vassa tänder som hade skavt litegrann, så i några dagar ska jag rida bettlöst (har jag då själv bestämt) och efter det prova någon dag med rakt bett för att se hur det känns. Sen ska jag försöka varva någon gång ibland mellan tredelat (som han fungerar överlägset bäst på) och rakt bett.


Det är lite tråkigt att vi får ett uppehåll i den "normala" ridningen eftersom det blir bettlöst, då vi är inne i en bra period och jag tappar känslan så fort om jag inte håller ångan uppe. Men det handlar ju å andra sidan bara om några dagar, vilket jag nog ska klara av.



Trött häst efter undersökningen



Av Frida - 21 maj 2013 13:33

Idag är jag ledig och åkte till stallet med tron om att: a) Det regnade, så jag skulle inte rida och b) Baldur var supersmutsig, så jag skulle inte rida. Det slutade med: c) Det var uppehåll, Baldur var inte smutsig och jag red en rätt så lyckad ridtur...



Av Frida - 14 maj 2013 15:14

... när man har roligt. Igår var det terminsavslutning på ridskolan och jag hade fått önska uppgift. Jag valde såklart något som Baldur tycker är roligt - en teknikbana.


Så vi red travbommar, galoppbommar, halt från galopp, slalom, volter och en liten, liten öppna på slutet. Mycket fin och en ganska lycklig häst hade jag efter en timma. Bara av att trava över en bomserie gjorde att jag hamnade helt i obalans eftersom han tog i för kung och fosterland. Han är så söt och blir väldigt maffig att sitta på då.


Idag blir det vila eftersom vi har andra planer, men resten av veckan ska jag mest försöka rida ut och ha roligt. Nästa uppgift vi har framför oss är det årliga Tantlägret om två veckor, det ser jag mycket fram emot.



Favorit i repris 

Av Frida - 7 maj 2013 14:51

Näst sista träningen för terminen gick superbra, egentligen från början till slut. Efter uppvärmning var det bomserier. Den första var lite trixig; varannan bom upphöjd och varannan bom låg på marken, bra gymnastik! Baldur hade lite svårt att få in flytet först, men till slut så gick det bra.


Efter det var det bommar på marken (6st) i en rak linje. Därefter skulle vi förflytta dem sidledes ut mot spåret och där göra öppna resten av långsidan. Baldur har verkligen lärt sig nu när jag genom honom sidförande hjälper, så efter bästa förmåga tog vi oss faktiskt ut till spåret i trav. Däremot går han fortfarande över lite i tölt när det kommer till öppna.


När vi sedan bytte varv och började med öppna för att sedan rakrikta och rida över bommarna så höll han faktiskt traven och gick i öppna. Mycket bra!


Jag tror att han har fått en spark på ett bakben under helgen, han är tjock över skenbenet och lite gallig. Men inte ömmande eller halt som tur är. Jag kan heller inte se något sår. Idag skrittade jag bara, men det är nog ingen fara att rida på lite hårdare då han var lika svullen igår och jag inte kände det minsta på dressyrträningen. Dock så gick svullnaden ner något när vi höll på att massera på benet, skrittrundan gjorde kanske sitt också. Vi får se hur det ser ut imorgon, helt enkelt.


Skrittade runt stallet idag

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards