baldur

Alla inlägg under augusti 2012

Av Frida - 28 augusti 2012 15:57

Igår fortsatte vi där vi slutade förra träningen. Alltså att rida mycket med sitsen och ha en så lätt kontakt med munnen som möjligt. Baldur började faktiskt riktigt bra (han har känts så fin hela veckan) och var väldigt mjuk. Idag jobbade vi lite mer i tölt än förra gången.


Tölt på volt och att styra med hjälp av sittbenen istället för tyglarna. Vi gjorde även en bra övning, från marken, där vi fick känna på vad som händer när man lutar sig inåt respektive utåt vid en volt. Inressant och logiskt eftersom det blir mycket svårare att svänga när man inte tittar dit man ska. Och samma princip gäller ju vid ridningen.


Baldur kämpade på hela timman, mot slutet kunde jag till och med sätta lite mer press på honom och då lossade han ännu mer. Men min träningsvärk jag lagom hade blivit av med sen förra veckan, är nu tillbaka.


Idag red jag längs ån och bara för att testa (och för att tölten var så taktren mot slutet igår) så började jag med lite tölt. Och takten satt minsann kvar. Efter det blev det mest trav och galopp, vilket gick bra. Vi övade även på halterna som vi lärde oss förra veckan. Att han istället för att stanna på framdelen, ska stanna med samling och vikten bakåt. Vi har tragglat halt-rygga nu och det har verkligen gett resultat. Sista halten stannade han - tänkte bakåt, uppåt (utan att backa) och med en fin och mjuk eftergift i nacken. Han är så FIN min kära häst.



Bus visar upp sitt nya schabrak och laddar inför träningen

Av Frida - 28 augusti 2012 15:00

I samband med ridhusinvigningen den 28/9 anordnas det en Firmakeppni på Kullersbro. Det är en form av tävling där man dömer utefter hästens villkor. Man rider i olika heat där domaren tittar på samspelet och lättheten i gångarterna hos hästen. Man får visa det hästen är bra på och bedöms endast på långsidorna. Alltså en ganska kul tävlingsform där det inte är på blodigt allvar. Passar nog mig och Baldur.


Det är dessutom en Maskerad-Firmakeppni och jag har redan kommit på en bra utklädnad som passar oss två. Det ska bli roligt och nu får jag träna för att hitta vårat bästa tempo och form.


Det innebär att gångartstävlingen den 29/9 får flytta lite på sig, och det är inte bestämt än vilket datum den kommer att bli.


Av Frida - 25 augusti 2012 17:35


Kan jag inte få äta grönt gräs lite till?

Av Frida - 23 augusti 2012 10:19

Hoppträningen var jätterolig, vi var två stycken, så det blev rätt intensivt. Baldur var taggad till tårna och bockade han inte fem i rad så laddade han i full galopp och hoppade som en atlet.


Vi red en bana med en tvåkombination med två språng mellan, en oxer på rak linje och en oxer på svängd linje. Lite trixigt, men var man noga med vägen, så gick det faktiskt över förväntan. Jag är mest stolt över flytet vi fick i tvåkombinationen, men det krävdes en hel del ridning från min sida för att få till det korrekt.


Efter varje runda darrade jag i benen så jag knappt kunde sitta kvar i sadeln, ett tecken på att jag verkligen tar i, kanske? Jag är MYCKET nöjd med Baldur som förutom att han var som en tickande bomb var otroligt mjuk, följsam och alert.


Idag ska jag skritta en sväng barbacka, tror att det är lagom för oss båda. Sen ska jag ta ett krafttag med utrustningen som blev lite blöt i regnet igår.


Av Frida - 21 augusti 2012 09:27

Igår var det dags för terminens första ridskoleomgång. Jag rider kl 18.30, men var i stallet redan kl 14. Eftersom det var min sista semesterdag just igår, tyckte jag att jag kunde avsluta på topp. Innan stallet var jag och inhandlade diverse nödvändigheter som sågspån, vattenhink och höpåsar inför höstens installning.


Väl i stallet passade jag på att mocka rejält i hagen (fick sällskap med det, mycket trevligt att ha någon att prata med under tiden), smörja mina lädersaker samt städa ur boxen ordentligt.


Men sen var det då alltså dags. M har gått på fortbildning och ridit för Toti Eymundsson (som ägde den legendariska Kraftur frá Bringu förr) som fokuserade mycket på sitsens inverkan. Vi fick börja med att bara sitta rakt upp och ner på hästen och känna båda sittbenen. Efter det blev vi ledda runt i skritt, medan vi blundade. Häftig känsla, och syftet var att känna hästens hela rörelser genom kroppen och att känna vilket fokus man ändå får när man blundar.


Efter det fick vi prova att göra halt endast med sittbenen, utan någon tygelkontakt. Vi fick även testa detta i trav, alltså rida på helt långa tyglar och sakta av endast med sitsen. För att inte få Baldur så framtung skulle jag göra halt och sedan rygga några steg.


Baldur ryggar ju inte så gärna, men vi kämpade på. Och tionde gången jag gjorde halt-rygga så var det som om poletten trillade ner. Men endast jätteenkla hjälper kunde jag stanna och rygga några steg. Han till och med fortsatte rygga då jag ville att han skulle gå fram. Han blev väl glad att han förstod.


I tölten var det samma sak. Det som var häftigt här var att jag tillslut kunde komma fram i tölt endast med hjälp av sittbenen, alltså inte använd skänkeln nåt. Aha-upplevelse! Mot slutet var han jättefin, töltade genom kroppen och bar sig helt själv.


Bra start på terminen alltså. Imorgon är det hoppträning som gäller!


Av Frida - 19 augusti 2012 20:14

Nu är jag hemma från stallmötet (och uteritten, som inte gick lika bra som förra gången, men jag är skapligt nöjd ändå). Vi planerade in en hel del roligheter och det bästa av allt är att jag kan vara med på alla aktiviteter då de kommer att infalla mina lediga helger.


Mina planerade aktiviteter kommer alltså att bli:


28/9 Invigning av Kullersbros nya ridhus

29/9 Gångartstävling + öltölt

10/11 Hopptävling - maskerad

25/11 Trail/trectävling

29/12 (Inofficiell) Julklappshoppning/årsmöte med föreningen


På alla tävlingar (utom den sista) är vem som helst välkommen att delta med sin häst, oavsett ras och nivå.


Av Frida - 19 augusti 2012 13:14

Jag har svävat på moln i några dagar nu. I torsdags morse red jag ut en sväng och det gick helt underbart bra. Jag hade en lyhörd häst, som lyssnade på vad jag än ville göra. Gissa om jag var stolt över honom? Det behövde vi båda.


Han har vilat nu i två dagar, då jag har varit i Göteborg och passat på att njuta av mina sista semesterdagar, jag börjar jobba på tisdag igen. Snart ska jag dock ut till stallet, vi ska ha föreningsmöte och planera höstens aktiviteter och rida ut en sväng efteråt.


Av Frida - 14 augusti 2012 16:44

Det blev en uteritt idag igen, men med lite mera fart än igår. Det gick bäst mot slutet, tycker jag, men jag längtar tills lektionerna drar igång igen så jag kan få lite tips, peppning och stöd lite mer regelbundet igen. Nu tror jag ju bara att jag vet när jag gör rätt, hehe...


Idag har jag också efter många månaders övervägande bestämt att Baldur kommer att stå på stall i vinter. Han kommer att få en hörnbox och jag hoppas att han kommer att trivas. Det har ju fungerat förr. Jag tycker det är lättare att hålla koll på vikten när de går in på nätterna, och jag kan inte heller komma ifrån att jag tycker att stallarbetet med mockning och matgöra ÄR roligt!


Det enda jag är lite orolig för är att han kommer att smälla i sig allt strö, eftersom det är halm i boxarna. Och då är ju hela tanken med box lite bakvänd eftersom det är med tanke på hullet han får stå där. Hmm... I värsta fall får jag väl köpa spån att ha i boxen.


På söndag är det möte med stallföreningen angående höstens planering, efteråt ska vi rida ut tillsammans, mycket trevligt!


Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards