baldur

Alla inlägg under januari 2015

Av Frida - 27 januari 2015 16:43

Igår fick Baldur gå ett dressyrpass i ridhuset och kämpade på mycket bra. Idag red jag ute en sväng utan direkta krav. Imorgon är det dags att genomföra ett mjukgörande pass igen och öva på min läxa.

Jag red nämligen lektion på Gullver idag. Han är ju en otroligt lättlärd häst, så han snappade upp dagens övning riktigt bra: länga överlinjen i skrölt (långsam, långsam tölt). Det är stärkande då de får bära sig själva eftersom det är mycket lätt tygelkontakt som gäller. Han orkar egentligen inte att tölta så långsamt så att han överhuvudtaget gjorde det och blev dessutom helt mjuk gör mig lycklig.

Så motiverad till tänderna ska jag öva på det här redan imorgon, men med Baldur då. Gullver ska skrittas på långa tyglar utomhus i en timma.

Töltarbete i somras

Galopparbete i somras

Av Frida - 22 januari 2015 14:02

Idag fick Baldur vara först på tur. Han har vilat en dag nu och senast jag red var han mer i luften än på marken... Det måste varit den nyfallna snön för istället för ett bocksprång i varje galoppfattning så gjorde han fyra stycken i rad över hela banan... Tur att jag hade sadel!

Men idag red jag barbacka och som tur var så höll han sig på marken under passet. Det gick faktiskt riktigt bra. Jag började med öppna i skritt, travade och galopperade på volt och avslutade med öppna i tölt. Duktig häst!

Gullver och jag övade tölt och galopp. Han ställer sig utåt i höger varv vilket gör att allt känns mycket bättre när jag byter till vänster. Så som det ser ut nu så kommer jag att tävla i vänster varv den 7/2.

Av Frida - 19 januari 2015 19:57

Gullver var intresserad av julgranspyntet som plockades ner häromdagen. Men mest tyckte han att det var lite läskigt...

Av Frida - 19 januari 2015 19:55

Förra veckan fick hästarna gå fem pass vardera. Den här veckan jobbar jag sex dagar av sju, så då blir det som vanligt fyra pass var.

Idag var det Baldur och konditionsträning som stod på tur. Red rätt intensivt, åtminstone tyckte nog han det för han blev rejält trött. Skrittade av i tjugo minuter och sen fick han stå med fleecetäcke en stund och torka. Imorgon ska jag försöka rida ungefär samma upplägg för honom. Det märks ändå att han blir mjukare och smidigare efter ett ridpass.

Gullver vilar (efter en händelserik uteritt igår då han varvade mellan att ligga på i täten med att hoppa ut på fälten eftersom det låg jordhögar längs vägen... ?) till onsdag då vi fortsätter vår fyrgångsträning.

Av Frida - 13 januari 2015 15:34

Idag är jag ledig och vad passar då bättre än några timmar i stallet?

Baldur red jag ut tillsammans med Svartur och Tindur. Det blev mest skritt då det var blank-is nästan överallt. Han kändes pigg och skritt är ju en bra gångart, för han blev riktigt fin på slutet. Nu har han gått tre dagar i rad, så imorgon blir det vila för honom.

Gullver behöver jag ju träna lite mer intensivt så där red jag i ridhuset. Jag började med tölten och idag trampade han på bra från början där. Gick över till traven som var lite mer balanserad och säker idag, men han smider en del. Förhoppningsvis försvinner det med mer styrka. I galoppen kändes han också fin. På volterna nästan sätter han sig, duktig! Imorgon ska jag skritta honom utomhus, om isen tillåter.

Från Baldurs rygg igår. Vi lekte litegrann utan sadel och träns

Av Frida - 11 januari 2015 21:08

Idag har jag jobbat fram till klockan 15 för att sedan bege mig i halkan till mina två röda djur.

Jag började med Baldur och efter noggrann framskrittning började jag lite uppvärmning i lång och låg form. I trav gick han lugnt och sansat men hade laddat ända sedan i fredags för galoppen verkade det som, för han var nära att bocka av mig... Så fortsatte de i varje galoppfattning oavsett varv. Kul med lite bus. Jag satt i alla fall kvar, trots att jag red barbacka och ridpasset slutade med en häst mjuk som smör i alla gångarter.

Gullver fick röra på sig även idag, trots tävling igår. Jag red sammanlagt 20 minuter under gårdagen, så han kändes inte trött. Efter lite galoppjobb så kändes han riktigt fin. Provade att trava för första gången på några veckor (har ju varit fokus på tölt av en viss anledning) och han tyckte det var lite svårt och obalanserat, men började där vi slutade förra gången. Duktig!

Av Frida - 10 januari 2015 15:35

Idag, i sämsta tänkbara väder var vi då iväg på vår första tävling, Gullver och jag.

Han var jätteduktig, lättlastad och lugn väl framme på plats. Han gick till och med och smågnäggade åt alla söta medtävlande hästar.

Vi tävlade T8 och det är valfritt tempo i båda varv. Jag valde att rida någon form av mellantempo och det gick bra. Han rollar bitvis, blir lång och är osäker i formen, men han är ju inte tränad så himla länge ännu. Vi slutade på totalpoäng 4,77 och plats 17 av 34. Jag är jättenöjd och inspirerad till att träna på och bli ännu bättre till fyrgången i februari.



 

Av Frida - 9 januari 2015 08:00

Baldur är tacksam att fotografera. Speciellt i tacksamt ljus.

Han är ju dessutom den sötaste 18-åringen som finns ?.

Presentation


Baldur från Freberga
Gullver frá Sölvholti

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards